– Telefonon kerestek fel a Medical Center elnevezésű egészségügyi központ nevében, és egy ingyenes, speciális szív- és érrendszeri szűrésre invitáltak a fővárosi Városmajor utca 74. szám alá. A telefonban azt mondták, ez nem termékbemutató, előadás sem lesz, viszont életmentő lehet az általuk elvégzett vizsgálat – kezdte nyugdíjas olvasónk a történetét. Elmondása szerint a bérelt irodaházban néhány perc alatt egy Viport nevű készülékkel megvizsgálták például a véroxigénszintjét, majd beterelték egy előadóterembe, ahol interaktív előadást tartottak az egészséges életmódról, amely valójában a vérlézer elnevezésű eszközről szólt.
Hazakísérték a pénzért
A vizsgálat egyéni értékelése során alaposan ráijesztettek: egy magát főorvosnak kiadó munkatárs közölte vele, stroke veszélye áll fenn, ami bármikor bekövetkezhet nála. – Felkínálták, ha részt veszek az általuk vezetett programban és havonta visszamegyek kontrollra, kapok egy csuklóra helyezhető lézerkarkötőt, amely segít megelőzni a bajt. A program 900 ezer forint helyett akkor 500 ezerbe került, mint mondták, az összeg fennmaradó részét alapítványok fedezik majd – folytatta olvasónk. Megjegyezte, a vizsgálati értékelést, amelynek alapján életveszélyesnek nyilvánították az állapotát, egy aláírás nélküli A5-ös papírlap tartalmazta. Ennyi készpénz nem volt nála, ezért a cég képviselői készséggel hazakísérték, még autós fuvart is vállaltak, amelynek során további két termék – egy mágneses matrac és egy légtisztító gép – került a vásárló képzeletbeli kosarába, mondván, ezekre is szüksége lesz a gyógyuláshoz. Beszámolója szerint minden nagyon gyorsan történt, és az értékesítők manipulatív módszerekkel igyekeztek meggyőzni őt egész úton, hogy szüksége van a termékekre. Miután otthonából távoztak a vételárral, s az adásvételről szerződést nem, csupán egy gépi nyugtát kapott, még aznap visszament a Városmajor utcába, hogy elálljon a vásárlástól, de ezt már nem engedték neki.
Félreértésről van szó?
Megkerestük az 500 ezer forintról szóló nyugtán szereplő céget. Az MSZ-Doktor Trend Kft. válaszában azt írta, több üzletet működtetnek az országban és a kereskedelmi gyakorlatuk boltonként eltérő. – Társaságunk kizárólag termékforgalmazással foglalkozik, nem végez semmiféle egészségügyi szolgáltatást, diagnosztizálást – szögezte le a cég. Megjegyezték, alapvető üzleti filozófiájuk a vevői elégedettség folyamatos növelése és a kockázatok csökkentése. Ez az általuk wellness-, illetve közérzetjavító termékeknek minősített árucikkek esetén a gyakorlatban úgy néz ki, hogy üzleteikben egy független megbízott vállalkozás végez „vevőtámogató és értékesítést ellenőrző tevékenységet”, mivel a termékeik ára meghaladja a szokásos napi, átlagos termékárakat. Mint írják, üzleteik egy része úgy működik, mint az optikai szaküzletek, ahol szakember tesz javaslatot arra, hogy a fogyasztó megvegye-e a kínált termékeket.
– Az üzletünkben történő vásárlás feltételeiről társaságunk minden esetben a jogszabályi előírásoknak megfelelően, szóban is és írásban is tájékoztatja vásárlóit – szögezte le az MSZ-Doktor Trend Kft. Szerintük a félreértésekre az adhat alapot, hogy együttműködnek a közelben dolgozó más társaságokkal, amelyek ajánlják az ő termékeiket is. Hozzátették, van ugyanakkor olyan boltjuk, amely egészségügyi szolgáltatóház közelében működik.
Eljárás a cég ellen
Lapunkat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) azonban másról tájékoztatta. Az MSZ-Doktor Trend Kft.-vel kapcsolatban összesen hat darab fogyasztói panasz érkezett az NFH-hoz, ezeket az illetékességi szabályok megtartásával az első fokon eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal vizsgálja. Az NFH előtt másodfokon jelenleg négy eljárás van folyamatban a vállalkozással szemben – közölte a hatóság. Ismertették, az MSZ-Doktor Trend Kft. termékbemutatóval egybekötött termékértékesítést végző cég, amely a termékbemutató előadásokat ingyenes egészségügyi állapotfelmérésnek hirdetve éri el az idősebb korosztályt. Viszont, mivel a szerződéskötésre jellemzően a vállalkozás telephelyén/üzletében kerül sor, a vásárlókat ilyen esetben az elállási jog lehetősége valóban nem illeti meg. Ezzel együtt a cég kapcsolati hálóját vizsgálva rábukkantunk a Vital Plus Kft.-re is, amely ugyancsak nem ismeretlen az NFH előtt. – Idén ezzel a céggel szemben is kilenc esetben volt folyamatban másodfokú eljárás – jelezték.
Kiemelték, az egészségügyi szűrővizsgálat egészségügyi szolgáltatásnak minősül, amit kizárólag az egészségügyi államigazgatási szervezet által kiadott engedély birtokában lehet végezni. Szerződéskötés, vagyis vásárlás előtt széleskörű és közérthető tájékoztatási kötelezettség terheli a kereskedőt, ez olvasónk esetében vélhetően elmaradt. Így nem tudhatta, hogy ebben az esetben nem élhet az indokolás nélküli elállás jogával, mivel a vállalkozás üzletében, telephelyén történt vásárlásra nem érvényesíthető ez a fogyasztói jog.
Amennyiben a kereskedő tévedésbe ejti a vásárlókat, a szerződés érvénytelennek minősülhet. Ennek megállapítására bírósághoz lehet fordulni – közölte az NFH. Tanácsuk szerint a termékbemutatókkal kapcsolatban az a legfontosabb, hogy előzetesen tájékozódni kell a veszélyekről, a fogyasztói jogokról. Nem ajánlatos azonnal dönteni egy kedvező ajánlat kapcsán, inkább gyanakodjunk, ha hihetetlennek tűnő állapotjavulást tulajdonítanak egy számunkra eddig ismeretlen eszköznek. – Mindenképpen tanácsos megfontolni azt is, hogy ismeretlen embereket fogadjunk az otthonunkban, esetleges kényelmetlen vagy veszélyes helyzetnek téve ki magunkat. Mindig alaposan olvassuk el, mit íratnak alá, a szerződésből pedig mindig maradjon a vásárlónál is egy példány – összegezte a fogyasztóvédelmi hatóság.