Kompromisszum született a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozás módosításáról az európai uniós tagországok foglalkoztatási és szociális ügyekben illetékes minisztereinek hétfői luxembourgi tanácskozásán. Takács Szabolcs miniszterelnökségi államtitkár szerint a magyar delegációnak sikerült megvédenie a fuvarozói szektor érdekeit.
A kiküldetési irányelv azt tartalmazza, hogy a hazájuk határán túl dolgozó alkalmazottak bérezésére, munkakörülményeire milyen szabályok vonatkoznak. Az irányelv 2014-es módosítása óta a külföldi munkavállalók nem kaphatnak kevesebb bért, mint a helyben érvényes minimálbér – ez a kelet-európai munkavállalók esetében jelentős béremelést jelent.
A nyugat-európai országok azt is szorgalmazzák, hogy a kiküldetési elvet a fuvarozókra is alkalmazni kell. Számos államban – Németországban, Franciaországban, Hollandiában – ezt ellenőrzik, és komoly büntetések kilátásba helyezésével ki is kényszerítik. A most elfogadott kompromisszum értelmében a fogadó ország munkajogi feltételeit 12 hónap után kellene alkalmazni.
Az egyezség egyik legfontosabb pontja, hogy ezen módosítás előírásai nem fogják érinteni a fuvarozói szektort, arra külön szabályokat hoznak majd. A miniszterek arról is megállapodtak, hogy az egyezség létrejötte után a tagországoknak három évük lesz rá, hogy átültessék nemzeti jogrendjükbe az új szabályokat.
Takács Szabolcs a tanácsülés után elmondta, hogy a visegrádi négyek csoportjának képviseletében az elmúlt hónapok során intenzív tárgyalásokat folytattak, amelyek eredményeként sikerült elérniük, hogy a módosítás ne vonatkozzon a fuvarozói szektorra. A magyar kormány érvelése szerint a fuvarozók nem kiküldött, hanem mobil munkavállalók, így rájuk logikusan más szabályoknak kell vonatkozniuk. Mint mondta, ezt valamennyi tagállam elfogadta, így a fuvarozók továbbra is változatlan feltételekkel folytathatják tevékenységüket.
– A magyar fuvarozók üdvözlik a döntést, mert az lehetőséget ad, hogy három év alatt felkészülhetnek az új szabályozási helyzetre – mondta lapunk kérdésére Somogyi Gábor. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára ugyanakkor rámutatott, hogy az európai szabályozás alakulása mellett továbbra is érvényben vannak az egyes államok jogszabályai, amelyek kényszerítik a nemzetközi fuvarozásban érdekelt – többek között magyar – vállalkozásokat, hogy alkalmazzák a helyi minimálbérre, a pihenőidő eltöltésére vonatkozó szabályokat.