Ötven, nagy befogadóképességű, háromszáz ülőhellyel rendelkező elektromos motorvonatot szerezhet be uniós források felhasználásával a MÁV-Start a 2020-ig tartó finanszírozási időszakban. Dávid Ilona vezérigazgató egy közelmúltban rendezett szakmai eseményen kérdésünkre elmondta, hogy a személyvasút szakemberei minden műszaki lehetőséget megvizsgálnak, és az összes gyártó teljes kínálatát átnézik, hogy a legjobb, leggazdaságosabb megoldást választhassák ki. A személyvasút korábbi vezetője, Zaránd György többször nyilatkozta, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján megfontolják emeletes járművek beszerzését.
A közelmúltban rendezték az InnoRail 2015. vasútszakmai konferenciát, ahol a gördülőállomány-szekcióban szóba került, milyen indokok szólnak mellette és melyek ellene. A támogató érvek egyértelműen gazdasági, üzemeltetői jellegűek. Egy ülőhelyre számítva 20 százalékkal kisebb a jármű tömege, emiatt kedvezőbb az energiafogyasztása, az élettartamköltségek – mint a beszerzési ár, a karbantartás, az üzemeltetés – pedig 20-50 százalékkal alacsonyabbak a hagyományos szerelvényeknél. Vannak hátrányok is, többek közt magasabb az átlagos tengelyterhelés, ez magasabb pályahasználati díjjal jár. A másik visszatérő kritika az, hogy az egy utasra jutó ajtók száma kisebb, így több idő kell a le- és felszálláshoz. Ennek ellentmondani látszik az a gyakorlati tapasztalat, hogy sok nyugat-európai országban gyorsvasúti (S-Bahn) üzemeken is alkalmaznak emeletes kocsikat, és a tapasztalatok szerint ezekkel sem lépik túl az le- és felszállásra előre kiszámított időt.
Általában felmerül a kérdés, hogy nem okoz-e gondot az emeletes jármű magassága az alagutak, felüljárók esetén. A szaknyelvben űrszelvényproblémának nevezik, hogy befér-e a vonat az alagútba. A válasz némileg meglepő: az emeletes motorvonatok érdemben nem magasabbak: a Stadler KISS emeletes motorvonata nem egészen 30 centivel foglal el több helyet függőlegesen, mint az egyszintes FLIRT.
A legfontosabb érv az emeletes járművek mellett a nagyobb befogadóképesség. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380-460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Ehhez a FLIRT 200 ülőhelyes kocsijából alkalmanként hármat kellene egymás után kapcsolni. Ez több száz méteres hosszúságot eredményez. Az emeletes járművek lényegesen rövidebbek, ezért az utasoknak nem kell olyan sokat gyalogolniuk. Az is aggasztott egyes üzemeltetőket, hogy a kétszintes járműben jut-e hely minden funkcióra, például elfér-e a hálókocsi, kerékpárszállító vagy a mozgássérülteknek kialakított mellékhelyiség. A szakmai válasz azonban egyértelmű: igen.