A válságos időszak után ismét felívelő pályára került a hazai tejtermelés. Az ágazat fejlődéséhez nagymértékben hozzájárultak az elmúlt időszak kormányzati intézkedései és a meredeken emelkedő piaci árak is. Míg a múlt évben olyan alacsony szintre kerültek a felvásárlási árak a hazai piacon, hogy a legtöbb hazai termelő kénytelen volt veszteséget elkönyvelni minden eladott liter tej után, mára sikerült elérni, hogy a felvásárlási árak nemcsak a gazdák költségeit fedezik, hanem a jövőbeli fejlesztésekre is megfelelő forrást nyújtanak.
Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) statisztikája alapján a nyers tej országos termelői átlagára áprilisban meghaladta a 92 forintot, ami 31 százalékos drágulást jelent az egy évvel korábbi szinthez képest. A mélypontot akkor érte el az ágazat, amikor egy liter tejért alig fizettek hatvan forintnál többet a feldolgozók. A nyers tej kiviteli ára 89,45 forint volt áprilisban, ezzel az exportár hosszú idő után először maradt a belföldi értékesítési érték alatt.
Az alapanyag drágulása a feldolgozott termékek árát is felfelé hajtotta. Az AKI piaci árinformációs rendszerének adatai szerint a hazai előállítású, 1,5 százalékos dobozos tej feldolgozói értékesítési ára 28 százalékkal, a trappista sajté és a zsíros, zacskós tejé húsz százalékkal emelkedett, a tehéntúró és a tejföl egyaránt 13 százalékkal, az adagolt vaj 12 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós és dobozos friss tej egyaránt 11 százalékkal drágult egy év alatt.
A tej világnapjához kapcsolódó közleményében a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács felhívta a figyelmet: a hazai tejtermelés 2013 és 2016 között 10 százalékkal nőtt, a feldolgozók pedig 13 százalékkal több tejet vásároltak fel ebben az időszakban a gazdáktól. Az utóbbi hat évben a tejtermékfogyasztás is nőtt, az 1,5 százalékos zsírtartalmú, magyarországi előállítású, ultrahőkezelt tej forgalma 2011 és 2016 között a hatszorosára emelkedett. A trappista sajt belföldi értékesítése pedig 53 százalékkal nőtt hat év alatt.
A szigorú ellenőrzéseknek és a különböző kormányzati intézkedéseknek köszönhetően mára sikerült elérni, hogy a külföldi dobozos tejek helyett zömé-ben magyar árut kínálnak az áruházláncok. A terméktanács adatai szerint a tejek belföldi piaci aránya tavaly meghaladta a 80 százalékot, az import 20 százalék alá csökkent. Mindehhez hozzájárult az is, hogy januártól 5 százalékra csökkent a friss tej forgalmi adója.