Igazán előnyös megállapodás született az úgynevezett aszfaltügyben Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Corina Cretu, a regionális politikáért felelős uniós biztos közt zajló múlt heti tárgyaláson. Lapunk brüsszeli forrásból úgy értesült, hogy az eredeti, 110-130 milliárd forintra tehető korrekció mértékét az egyeztetésen végül sikerült megfelezni. A bizottság korábbi javaslata szerint az érintett szerződések 25 százalékának összegét vonták volna el hazánktól, ezt az arányt azonban átlagban sikerült 13 százalékra lefaragni. A tényleges szankció mértéke így 45–51 milliárd forintra tehető.
A pontos szám egyelőre még nem publikus, hiszen a politikai megállapodás után technikai szinten kell tisztázni azt, hogy konkrétan mely szerződésekre vonatkozik majd a szankció. Az eredeti listán például még szerepeltek az M4-es autópályához kapcsolódó szerződések, ezeket azonban már korábban visszavonta a kormány. Emellett vannak olyan pályázatok is, amelyeket egy másik ügyben már szankcionált a bizottság. Ezt a büntetést korábban megfizette az ország, egy pályázatra újabb korrekciót pedig nem alkalmazhat a bizottság.
Perényi Zsigmond, a Miniszterelnökség nemzetközi helyettes államtitkára lapunknak megerősítette, hogy a múlt csütörtöki találkozón méltányos ajánlatot kapott hazánk az Európai Bizottságtól, konkrét összegről azonban nem tett említést. Elmondta: a mérleg egyik serpenyőjében egy hosszú, évekig elhúzódó peres eljárás, a másikban pedig 500 milliárd forintnyi számla azonnali kifizetése állt.
Bár a kormány továbbra is úgy gondolja, hogy nem alkalmazott diszkriminatív intézkedést az érintett építőipari pályázatok során, a korrekciós ajánlat meggyőző volt. Így politikai megegyezés született arról, hogy a bíróság helyett a két fél egymás közt rendezi a vitát – jegyezte meg a helyettes államtitkár. Elmondása szerint az eredeti összegből jelentős mértéket lefaragott a bizottság. Ráadásul ez nem jelent nettó korrekciót, hiszen a korábbi túlvállalásnak köszönhetően a szankcióval érintett pályázatok helyett azonnal benyújtunk más, korábban a központi költségvetés terhére elkészült projekteket.
Ennek köszönhetően nem kerül veszélybe a 100 százalékos forráslehívás sem. Ha technikai szinten is sikerül megállapodni, hazánk végrehajtja a korrekciót, az új számlákat pedig azonnal kiküldi Brüsszelbe. A bizottság várhatóan 1-1,5 hónap múlva feloldja a kifizetésekre vonatkozó felfüggesztést, az érintett 500 milliárd forintot pedig átutalja a magyar költségvetésnek – jegyezte meg.
A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a kormány a jövő év márciusában, amikor lezárul az elszámolási időszak, előveszi majd az aszfaltügyben hibásnak ítélt pályázatokat, és ahol bizonyíthatóan a vállalkozások hibáztak, visszafizettetik az adott összeget. Így sem a költségvetést, sem az adófizetőket nem éri kár az uniós eljárás miatt – tette hozzá.