Egy metrómegálló közelsége az eladó ingatlanok esetében mindig erős hívószó, ami az értékesítési árat is befolyásolja. Ez nagyon jól megfigyelhető a már meglévő metróvonalak, illetve a közelmúltban átadott M4-es esetében is, amelynél már a metró építésének bejelentésekor tapasztalható volt, hogy a beruházás emeli a lakásárakat. Ingatlanszakértők szerint jellemzően 5-10 százalékkal magasabb árat jelent a metróállomás közelsége, az egyetlen szempont, ami el tudja riasztani a vevőket, ha a metró könnyű elérése egyúttal főúton fekvő, főútra néző lakást jelent.
A 3-as metró tervezett meghosszabbítása a Balla Ingatlan szakértője szerint szintén növelni fogja a leendő metróvonalon és környékén fekvő ingatlanok értékét. – Káposztásmegyer kifejezetten vonzóbbá válik, mivel a városrész megközelíthetősége jelentősen javul a metróval. Ezért akár 10-15 százalékos áremelkedésre is számítani lehet a környéken – mutatott rá Balla Frigyes, a cég IV. és XV. kerületi irodavezetője. Ugyanakkor a fejlesztés által Újpest-központ gazdasági ereje némileg csökkenhet, hiszen a munkálatok végeztével már nem ez lesz a végállomás, hanem csak egy állomás a többi között.
Balla Frigyes szerint így akár még árcsökkenés is elképzelhető a központ környékén, mivel a jó közlekedési adottságú lakást kereső vásárlók már sokkal nagyobb területen nézelődhetnek, és nem kell ragaszkodniuk a jelenlegi végállomáshoz. A szakember hozzátette: az új metróvonal nemcsak Újpest, hanem Dunakeszi értékét is növelni fogja, mivel a beruházáshoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések az agglomerációból érkező napi több tízezer ember életét is megkönnyítik. Dunakeszi egyébként a jelenlegi adatok szerint az egész budapesti agglomeráció egyik legdrágább településének számít.
Az Otthon Centrum korábban megállókra bontva vizsgálta a 4-es metró hatását az érintett VIII., IX. és XI. kerületben. Elemzésük szerint a fejlesztés legnagyobb nyertesei a II. János Pál pápa tér és a Kálvin tér környéke, ahol 2013 és 2016 között csaknem két és félszeresére emelkedtek a lakásárak. Más kérdés, hogy előbbi tér környéke így is a legolcsóbb az állomások közül. Budán a Bikás park környékén megkétszereződtek az árak ebben az időszakban, az amúgy is drágább Újbuda-központnál viszont csak másfélszeresére nőttek. Az elemzés szerint az általánosan megfigyelhető lakáspiaci drágulásnál nagyobb arányban emelkedtek az állomásokhoz közeli árak, ami különösen 2015 folyamán volt megfigyelhető.
Mint megírtuk, a beruházó BKK Zrt. november elején hirdette ki a 3-as metró meghosszabbítására még tavaly februárban kiírt tervezői közbeszerzés végeredményét. A nyertes a budapesti Főmterv Zrt. és a kecskeméti Viköti Kft. lett, a beszerzés összértéke nettó hárommilliárd forint. A beruházás során a metróvonalat északi irányban Káposztásmegyerig hosszabbítják meg. A tervezett és most már a kormány asztalán lévő beruházással 4,9 kilométernyi, kétvágányú metrópálya épül, négy új – két felszíni és két felszín alatti – közbenső állomással.
A metróvonal elővárosi kapcsolatait javítandó a projektben a váci vasútvonalon fekvő Rákospalota–Újpest vasútállomásnál is kiépül egy metrómegálló. A 3-as metró új végállomása a Megyeri út és a Külső Szilágyi út találkozásánál lesz, ahol úgynevezett intermodális csomópont épül ki, amely összekapcsolja a 14-es villamos, a váci vasút, valamint a helyi buszok állomásait is.