Kedvelik a metróhoz közel fekvő lakásokat a vevők, ami az árazásban is megjelenik – írta elemzésében a Balla Ingatlan. – Az árak már akkor emelkedni kezdtek a XI. kerületben, amikor a városvezetés bejelentette, hogy hamarosan átadják a 4-es vonalat – emlékeztetett Nagy Csaba, az iroda dél-budai régióvezetője. Szerinte a megállóktól mintegy ötpercnyi sétára található utcák és ingatlanok esetében is megemelte az árakat a beruházás.
Ez kétszobás lakásoknál akár 5-10 százalékkal magasabb árat is jelenthet a vonaltól távolabb eső hasonló lakásokhoz viszonyítva. Az átlagnál nagyobb, akár 20 százalékos értéktöbbletet jelenthet az újbudai állomás környéke, ahol kedvelt bevásárlóközpont is található.
Zuglóban is hasonló hatása van a 2-es metró közelségének, ahol a megállóktól tízperces sétára fekvő lakások jellemzően szintén 5-10 százalékkal drágábbak társaiknál. Más a helyzet Újpesten: bár külső városrészről van szó, valójában az egész kerületre kihat a metró jelenléte.
Újpesten a szomszédos XV. kerülettel összevetve adódik az átlagosan 5-10 százalékos ártöbblet, amit szakértők a 3-as vonallal magyaráznak. Balla Frigyes kerületi szakmai vezető azt mondta, a járathoz egészen közeli ingatlanoknál már nem látható lényeges árkülönbözet a távolabbiakhoz képest.
Az Otthon Centrum nemrég megállókra bontva vizsgálta a 4-es metró hatását az érintett VIII., IX. és XI. kerületben. Elemzésük szerint a fejlesztés legnagyobb nyertesei a II. János Pál pápa tér és a Kálvin tér környéke, ahol 2013 és 2016 között csaknem két és félszeresére emelkedtek a lakásárak. Más kérdés, hogy előbbi tér környéke így is a legolcsóbb az állomások közül. Budán a Bikás park környékén megkétszereződtek az árak, az amúgy is drágább Újbuda-központnál viszont csak másfélszeresére nőttek. Az elemzés szerint az általános drágulásnál nagyobb arányban emelkedtek az állomásokhoz közeli árak, ami különösen 2015-ben volt megfigyelhető.