Meghozta a várt eredményt a sertés tőkehús áfájának csökkentése, az első két hónap tapasztalatai szerint mérséklődött a sertéshús ára, nőtt a fogyasztás és fehéredett az ágazat – hangsúlyozta Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára tegnap a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) sajtótájékoztatóján. Ismertetése szerint a 27 százalékról 5 százalékra mérsékelt áfa hatására már februárban 17,5 százalékkal csökkent a sertés tőkehús fogyasztói ára 2015 februárjához képest. A vásárló is érzékeli az intézkedés előnyeit, a fogyasztás idén januárban jobban növekedett a korábbi hónapokhoz viszonyítva – mutatott rá Feldman Zsolt.
Kedvezően hatott a termékpályára a 2015. január elsejétől bevezetett áfacsökkentés a szarvasmarha, a juh és a kecske köztes termékeinél is – tette hozzá. Az MTI tájékoztatása szerint Feldman Zsolt kiemelte: a sertés tőkehús áfacsökkentésének hatását monitorozzák, elemzik, a tapasztalatok pedig az alapját jelenthetik majd egy olyan javaslatnak, amely továbblépést eredményezhet más területen is.
Éder Tamás, a Hússzövetség társadalmi elnöke elmondta, az ágazat fehéredését mutatja, hogy nagyobb mértékben növekedett a sertésvágások száma, mint az ágazat teljesítménye. Rámutatott arra, hogy versenyképesség miatt szükséges a fejlesztés a hazai húsfeldolgozóknál, mert ennek elmaradása az húsüzemek auditálását akadályozhatja. A Magyar Időknek nyilatkozó elnök szerint az 5 százalékos élősertés- és félsertésáfa lényegében értelmetlenné tette a termékpálya ezen szegmensében a rejtett tevékenységet, így szép lassan átláthatóvá válik az összes kereskedelmi célú sertésvágás. A piac tisztulását jól jelzi, hogy az alacsonyabb áfakulcs 2014-es bevezetése óta – az állomány stagnálása mellett – közel 20 százalékkal növekedett a hivatalos statisztika számára látható vágásszám.
Ugyanakkor – érdekes módon – a húsfeldolgozással és -tartósítással foglalkozó vállalkozások teljesítményére vonatkozó hivatalos adat mindössze 3,8 százalékos növekedést mutat 2015-ben. Éder Tamás szerint ebből az adatból azt feltételezhetjük, hogy a vágásig tisztuló termékpálya a darabolt húsok szintjén ismét elsötétedik. Vagyis a termékpálya további szakaszai már terheltek a különböző áfaelkerülő, így a statisztika számára nem látható tevékenységgel.
Az elnök elmondta, húsvétra csak olyan helyen érdemes húsárut vásárolni, amely iránt megvan a bizalom, a kétes eredetű termékek nagyobb kockázattal járnak, a füstölt áruknál pedig az ár a termék minőségét is mutatja. Mostisch Martina, a Hússzövetség ügyvezető titkára a távirati irodának elmondta, hogy a szövetség becslése szerint az évi sonkafogyasztás 25-30 százaléka a húsvéti ünnepekhez kötődik, ekkortájt 6 ezer tonna füstölt árut értékesítenek.