Egyre több munkát adnak a banki elszámolást kifogásoló beadványok a Pénzügyi Békéltető Testület szakembereinek. A szervezet szóvivője, Kardos-Nagy Tünde érdeklődésünkre elmondta: október végéig majdnem 15 ezer kérelem futott be. Az esetek döntő többségében az ügyfelek amiatt tettek panaszt, mert úgy vélték, hogy a pénzügyi szolgáltató helytelenül számolt el velük. Máskor a számvetés elmaradását tették szóvá a fogyasztók, néhány száz beadvány pedig azt tartalmazta: a bank – az ügyfél kései fellépésére hivatkozva – nem reagált az adós felvetéseire. A hitelfelvevők ez idáig 86 pénzügyi intézménnyel szemben kértek jogorvoslatot.
Mint a szóvivőtől megtudtuk, a békéltető testület a beadványok nagyjából húsz százalékában hozott eddig döntést. Két tucat alkalommal a hitelintézeteket kötelezte bizonyos lépések megtételére, hatvankilenc esetben egyezségre jutott az ügyfél és a szolgáltató, 2890 ügyben viszont megszüntető határozatot szövegeztek meg a testület szakemberei. – Ez utóbbi eseteknél több mint 2300 alkalommal azért nem lehetett érdemi döntést hozni, mert a kérelmezők a hiánypótlási felhívás ellenére sem nyújtották be az ügy megítéléshez szükséges iratokat – mondta Kardos-Nagy Tünde. Szavai szerint a leggyakoribb hiba az, hogy a kérelmezők nem jelölték meg pontosan, az elszámolás mely adatát, számítását tartják hibásnak és miért. Sok volt az olyan kérelem is, amelyben a szerződés érvénytelenségére, semmisségére hivatkoztak az ügyfelek. – Erről a kérdésről viszont csak a bíróság dönthet. Megint mások amiatt fordultak a békéltető testülethez, mert egy – internetes vagy más – kalkulátor segítségével újraszámolták hitelüket és a bankkal nem jutottak azonos eredményre. – Tulajdonképpen a számítási módszertant vitatták az érintettek, amire nincs jogorvoslat – fogalmazott a szóvivő. Sokszor akadályozta meg az érdemi elbírálást az is, hogy a kérelmező nem igazolta: megkísérelte-e a bankjával rendezni a vitát.
A békéltető testület döntésével többen nem elégedtek meg, s bírósághoz fordultak. Az ország ítélkező fórumaihoz majdnem háromszáz eset került, ebből a pénzügyi szolgáltatók csak négy kérelmet terjesztettek elő. Az újabb jogorvoslatot kérő ügyfelek a fővárosban, Pécsen és Kaposváron kezdeményezték a legtöbb ilyen eljárást.