Tízmilliós bírságot kockáztat az a kereskedő, akinek az akcióban kínált termékre megadott eredeti ára nem valós, és azt nem tudja hetekre visszamenőleg igazolni. Ne dőljünk be a tisztességtelen vásárlási ajánlatoknak! – hívta fel a figyelmet kedden a pénteki feketepéntek-kampány kapcsán Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
A CP Contact ügyvezető partnere szerint érdemes észnél lenniük a vásárlóknak a napokban tömegével rájuk zúduló, rendkívüli kedvezményeket ígérő ajánlatok között, mert előfordulhat tisztességtelen kereskedői gyakorlat. Gyakori eset például, hogy idő előtt elfogy a különleges árengedménnyel eladott termék a készletről, ami szabálytalan, mivel a boltosnak biztosítania kell a várható igénynek megfelelő árumennyiséget az akció teljes ideje alatt.
Az Információs és Technológiai Minisztérium a közlésében azt emelte ki, hogy az online vásárlás esetén néhány kattintással és tudatos döntések meghozatalával sok későbbi probléma megelőzhető. A tájékozódást segíti az az adatbázis is, amely a súlyos jogsértést elkövető cégeket tartalmazza Jogsértőwebáruházak.kormány.hu címen.
A GKI Digital friss felmérése szerint idén a tavalyinál hatezer forinttal többet, azaz átlagosan 41 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékokra a magyar internetezők, ami 18 százalékkal több az előző évinél. Az Árukereső.hu megbízásából végzett kutatás rámutat: az ajándékok megtalálásához a legtöbben elsősorban valamilyen online csatornát vesznek igénybe, de a vásárlók csaknem fele az áruházak akciós újságait is átnézi.

Sokan a minőséget keresik, már kevésbé az ár a döntő
Fotó: Havran Zoltán
Az internetezők 77 százaléka tervez belföldi online vásárlást karácsony előtt, 64 százalékuk bevásárlóközpontba is elmegy. A webes vásárlók csaknem ötöde külföldről is szeretne idén ajándékot rendelni, ők átlagosan tíz és fél ezer forintot szánnak erre a célra – közölte a GKI Digital, megjegyezve, az ajándékok beszerzése jellemzően egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat.
A kedvezőbb költési lehetőségekhez kapcsolódik, hogy egyre fontosabb a fogyasztóknak a minőség, miközben a keresett termékek gyakorisága az előző években jellemző vásárlói kosarakhoz hasonlít. Így a legtöbb családnál idén is kerül a karácsonyfa alá ruházati cikk, játék, szépségápolási és kozmetikai termék, illetve lakberendezési, barkács- és lakásfelszerelési tárgy.
A gyakoriság szempontjából ezeket követik a könyvek, a filmek, a zenék és a szórakoztató elektronikai eszközök, továbbá az okostelefonok, tabletek, háztartási és konyhai eszközök, órák, ékszerek és divatkiegészítők.
A Regio játékkereskedés legújabb kutatása azt mutatja: az évente csaknem 45 milliárd forintos játékpiac fele realizálódik az idei karácsonyi időszakban. A családok a hagyományos áruházakban 6800 forintot, online üzletekben 8300 forintot terveznek költeni, a legtöbb fa alá társas- és kreatív játékok, ruhák és sporteszközök kerülnek karácsonykor.