Az uniós fejlesztéspolitikához kapcsolódó szakpolitikai tevékenységek több minisztériumban is megjelennek, ez így volt az előző kormány alatt is. Ugyanakkor az ezeket megalapozó, a források felhasználását koordináló, az eredményeket nyomon követő munka mostantól az Innovációs és Technológiai Minisztériumban zajlik. Schanda Tamás kérdésünkre kifejtette, hogy az Európai Bizottság napokban megjelent, a következő költségvetési ciklusra vonatkozó tervezete kapcsán – amely a 2021–2027-es költségvetési tárgyalások kiindulópontja – komoly kritikákat fogalmaztak meg.
Schanda Tamás szerint a legmegdöbbentőbb, hogy az Európai Bizottság javaslata szerint azok a tagállamok kerülnek jobb helyzetbe, amelyek nem tartották be a költségvetési fegyelmet, miközben magasabb az életszínvonaluk, mint Magyarországé. Meglehetősen visszás, hogy éppen azokat büntetik, akik teljesítményt mutattak fel – húzta alá.
A 2021-ben induló uniós költségvetési időszak tárgyalásai most kezdődtek el, ezek során valamennyi résztvevő felvázolja a saját elképzeléseit, és az eddigi reakciókból világos, hogy már jelenleg is nagyban eltérnek a tagállamok álláspontjai. A teljes egyetértésig hosszú az út, ezalatt pedig többféle forgatókönyv is felbukkan majd, annál is inkább, mert az Európai Bizottság által megfogalmazott költségvetés egyelőre csupán egy politikai javaslat. A tervezetből ellenben nem derül ki, mely célok finanszírozása alapján számolta ki az uniós testület az egyes támogatási sorok összegeit.
Egy tárgyalássorozat elején ugyan még korai nyertesekről és vesztesekről beszélni, de az már látszik, hogy összeurópai szinten a Kohéziós Alap durva megnyesésére készül Brüsszel – mutatott rá Schanda Tamás. A jelenlegi tervek szerint a közös agrárpolitika, azaz a KAP 16 százalékkal, a mezőgazdasági és halászati alapok 13-13 százalékkal, a humán programokat támogató ESZA, azaz az Európai Szociális Alap pedig 6 százalékkal kisebb kerettel gazdálkodhatna a soron következő időszakban. Ez egy megalapozatlan javaslat, amely komoly kérdéseket vet fel a készítője szakmai és politikai hitelességével kapcsolatban.
A javaslatban új programként jelenik meg ugyanakkor az úgynevezett Reform végrehajtási program, amely 25 milliárd euróra számíthat. A Digitális Európa program kerete 42-szeresére emelkedne. Várható a migrációval kapcsolatos kiadások erőteljes növekedése is, ez a terület mintegy 210 százalékos bővülést könyvelhetne el. Számunkra itt fontos kérdés, hogy a határok fenntartásával, védelmével kapcsolatos kiadások mekkora részt képviselnek majd ebből. Meg kell védenünk Európát, ahhoz pedig ragaszkodunk, hogy az európai emberekre fordítható pénz ne a migránsok támogatását szolgálja.
A jelenleg futó ciklusban az egy főre jutó támogatást tekintve Magyarország a 28 tagállam közül a második-harmadik legnagyobb haszonélvezője a fejlesztési forrásoknak. A jövőt most, a tárgyalások elején nehéz meghatározni, az az ambíciónk, hogy továbbra is az élmezőnyben maradjunk. Ezért most elsősorban a magyar érdek hathatós képviseletére koncentrálunk, és nincsenek illúzióink: kemény ütközések jönnek.
Az Európai Bizottság közbeszerzési rendszerauditjával kapcsolatos kérdésünkre, amelynek keretében az irányítási és ellenőrzési rendszerek megfelelő működését vizsgálták, az államtitkár közölte: a magyar nyelvű jelentéstervezetet még nem kapták kézhez. Jelenleg csak egy előzetes, nem nyilvános tervezet áll a rendelkezésükre, amelyre hazánk a beérkezésétől számított 30 napon belül reagálhat majd. A kormány megvizsgálja az észrevételeket, de az már most is látszik, hogy a dokumentumban súlyos ténybeli tévedések és megalapozatlan állítások vannak.