Idén több újdonsággal is meg kell barátkozniuk a hazai cigarettavásárlóknak, ezek egyike rögtön a csomagban található füstölnivalók számát érinti. Az elmúlt években 19 szálat tartalmaztak az idehaza piacra dobott dobozok, az ilyen kiszerelés azonban hamarosan eltűnik.
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének elnöke, Orosz Zoltán a Magyar Időket arról tájékoztatta: a változás hátterében az áll, hogy hazánk átvette az uniós dohányirányelv rendelkezéseit, ezek pedig előírják, hogy az eddigi 19 szál helyett húsz szálat tartalmazzanak a cigarettásdobozok.
– A 19 szálas csomagolási egységek gyártása 2016. december 31-én véget ért, az új, húszszálas kiszerelések így fokozatosan megjelennek a hazai trafikokban – közölte a szövetség vezetője. Hozzátette: a megszokott 19 szálas termékeket május 20-ig kínálhatják a dohányboltok, ezután már nem szerepelhet a polcokon húszszálasnál kisebb doboz. Előfordulhat persze, hogy a vékonyabb csomagok már hamarabb eltűnnek, ez attól függ, hogy a trafikok mekkora készletet halmoztak fel.
Az elnöknél arról is érdeklődtünk, hoz-e, s ha igen, mekkora áremelést az, hogy a dobozokban az eddiginél több cigarettát találnak majd a fogyasztók. – A szövetség tagvállalatainak árazási gyakorlata olyan üzleti titkot képező kérdés, amit a cégek nem kívánnak nyilvánossá tenni – mondta Orosz Zoltán, annyit fűzve hozzá, hogy bár a jogi környezet megváltozott, döntéseik meghozatalánál a társaságok továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak a magyar piac sajátosságaira.
Egyesek szerint biztosra vehető, hogy a cigarettaszálak számának emelkedésével a csomagok ára is minden esetben nőni fog, mások viszont arra mutattak rá: a darabszám változása lehetőséget adhat akár arra, hogy egyes piaci szereplők árversenybe bocsátkozzanak a konkurenciával. Erre leginkább az új árazási rendszer teremthet módot. Az év eleje óta ugyanis a piacra dobott dohányáru csomagolásán lévő hatósági jelzés immár nem tünteti fel az árat.
Az új szabályok szerint hetente kétszer, csütörtökön és hétfőn változtathatnak áraikon a dohánygyárak – az árverseny előtt éppen ez, vagyis a gyakori ármódosítás nyitna teret. Ha ugyanis az alacsonyabb ellenértékre épülő stratégia mégsem váltaná be a hozzá fűzött reményeket, a dohánycég szinte bármikor emelhetne árain.
Arról, hogy a termékek aktuálisan mennyibe kerülnek, a fogyasztó a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjáról szerezhet tudomást.
– A változásokat a NAV egy munkanappal korábban, vagyis szerdán és pénteken délután adja közre az interneten – mondta kérdésünkre a hatóság sajtófőnöke. Suller Attila közlése szerint a könnyebbség kedvéért a honlapon megtalálható egy lista, amely kizárólag azokat a termékeket sorolja fel, amelyeknél árváltozás következett be, egy másik összesítésben pedig fellelhető valamennyi idehaza forgalomban lévő árucikk aktuális ellenértéke.
A sajtófőnök kiemelte: az árak alakulását a NAV nem befolyásolhatja, arról a gyártók döntenek, hatósági árról tehát nincs szó. Suller Attila két további szempontot is megemlített. Egyrészt azt, hogy az internetes hivatali összesítések nem mentesítik a trafikokat a tájékoztatás kötelezettsége alól, vagyis a dohányboltokban minden termék árát ki kell írni. Úgyszintén lényeges, hogy vita esetén a NAV honlapján látható ár az irányadó.
Az év eleje óta egyébként a hivatal már többször is közzétett hosszabb-rövidebb listákat az árváltozásokról.
A regiszterekben fogyasztási dohányok mellett szivar- és szivarkafajták, valamint több cigarettamárka is szerepelt az új árakkal.