A több mint 28 ezer európai szállodában érvényes Hotelstars Union-besorolás segíti a turisták választását a hatalmas kínálatban, és a fogyasztói érdekek védelmét is biztosítja – hívta fel lapunk figyelmét a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Niklai Ákos az ágazati szövetségek konföderációját uniós szinten képviselő Hotrec alelnökeként azt is jelezte, szeretnék elérni, hogy minél több nemzetközi és hazai foglalási portál tüntesse fel a Hotelstars Union feltételeinek való megfelelést jelző HSU-csillagokat. Azok ugyanis a fogyasztóknak a szállásközvetítő oldalakon túl a nyaralásokról szóló hirdetésekben, különböző szobafoglalási rendszereknél, a minősítőoldalakon, illetve az utazási irodai ajánlatok között is kapaszkodót nyújtanak.
– A Hotelstars Union alkalmazásával a szállodák kategorizálása azonos alapelvek mentén, egységes módon valósul meg, ami biztonságot nyújt a vendégeknek az elvárható minőséggel kapcsolatban – mondta Niklai Ákos.
Magyarországon a szállodák minősítése évtizedek óta a nemzetközi gyakorlatot követi, a szolgáltatások minőségét 1–5 csillaggal jelölik. A szállodaszövetség és a Nemzetgazdasági Minisztérium 2012-ben kötött megállapodást arról, hogy a Hotelstars Uniont nemzeti tanúsító védjeggyé emelve alkalmazzák a hazai szállodák minősítésére. Ez azonban ma sem kötelező. A minősítésre jelentkező szállodákban a szövetség képviselői megvizsgálják, hogy az megfelel-e az adott kategória követelményeinek, s ha igen, a hotel jogosulttá válik a szálloda osztályát csillagokkal kifejező Hotelstars-logó használatára.

Több mint 28 ezer szállodában érvényes a HSU-besorolás
A Hotelstars-minősítéssel bíró szállodáknak összesen 270 – terméket és szolgáltatást érintő – feltételnek kell megfelelniük az 1–5 csillagos kategóriákban. A hotelek nem önmagukat értékelik, a kínálatot független szakértők hasonlítják össze, miközben a követelményeket folyamatosan a piaci igényekhez vagy a földrajzi, kulturális különbségekhez igazítják. A határokon átívelő szállodabesoroló rendszer így egy mérhető összehasonlítást kínál a rengeteg utazási portál tengerében.
Annak a szállodának, amely már túljutott a minősítésen, folyamatos elvárásoknak kell megfelelnie. Így például a minősítést végző bizottság szigorúan ellenőrzi a vendégpanaszokat is, amit legkésőbb egy hónapon belül meg kell válaszolnia a szolgáltatónak. Itthon a szállodaszövetség értesül arról, ha egy HSU-ban részt vevő hotelben hátrány érhette a fogyasztót.
A Hotrec égisze alatt létrehozott Hotelstars Union minősítő rendszert az osztrák, a cseh, a német, a magyar, a holland, a svéd és a svájci szállodaszövetségek alapították. Időközben Belgium, Dánia, Észtország, Görögország, Lettország, Liechtenstein, Litvánia, Luxemburg és Málta is csatlakozott.