Az első negyedévben nőtt a szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma, miközben gyengült a vásárlók kereskedők iránti bizalma a korábbi időszakokhoz képest – derül ki a tegnap közzétett fogyasztóvédelmi index értékeiből, amelyet a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég és a Nielsen piackutató állított össze. A kutatás rámutat: a magyar vásárlók 22 százaléka termékkel, míg 18 százaléka valamilyen szolgáltatással kapcsolatban fogalmazott meg panaszt hivatalos fórumon.
A termékek közül a legtöbben az élelmiszereket kifogásolják, míg a cipők és a ruházati termékek is gyakran lesznek panasz tárgyai. – Mivel a karácsonyi időszakban lel gazdára a fogyasztási cikkek közel 40 százaléka, az első negyedévben trendszerűen növekedni szokott a termékpanaszok aránya. Ezt most ellensúlyozni tudta az a tény, hogy az élelmiszerekre vonatkozó kifogások aránya csökkenést mutat – mondta Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.
Vázolta, a szolgáltatások közül leginkább az internetszolgáltatással, illetve a televíziós és telefonos szolgáltatásokkal kapcsolatban merült fel a legtöbbször probléma.
Felmérték a fogyasztói tájékozottság szintjét is a magyar vásárlók körében, amely ismét a korábbinál alacsonyabb értéket mutatott az év első három hónapjában.
Siklósi Máté elmondta, ennek mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete; például mivel a cipőkre rengeteg kifogást jegyeznek, ezért a tájékozottság jelzésére a cipőkhöz kapcsolódó kétéves szavatossági idő helyes említésének arányát mérték. Ez alapján a reprezentatív felmérés szerint az első negyedévben 6 százalék volt a tájékozottság mértéke, ami alatta marad az előző negyedévben mért 7 százaléknak.
– Figyelemre méltó, hogy egy olyan fontos témában, mint a vásárlói jogok, a reklamáció lehetősége, a több mint öt éve változatlan szabályozás főbb elemeit sem ismeri a lakosság túlnyomó része – jegyezte meg az ügyvezető.
Hozzátette, eredményeik azt mutatják, hogy mind a kereskedelmi szervezetek, mind a kormányzat részéről célszerű lenne a közeljövőben átfogó kampányokkal javítani a fogyasztói tudatosság szintjeit. Ennek kapcsán azt is elmondta, jelenleg éves minimumán áll a kereskedőkkel szemben tanúsított fogyasztói bizalom.
A válaszadók többsége ugyanis félrevezetésként értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan ismer egy fogyasztóvédelmi szabályt – amire gyakran van példa –, emiatt 50 százalék fölé nőtt a bizalmatlan vásárlók aránya a magyar piacon az első negyedév során; igaz, ez összefügg azzal is, hogy ebben az időszakban viszik vissza a legtöbben a karácsonyra vásárolt tartós fogyasztási cikkeket a boltokba, így a kapcsolódó jótállási ügyek miatt gyakoribbak a vásárlók és a kereskedők közötti ügyek, ami óhatatlanul több negatív tapasztalatot eredményez – fűzte hozzá a szakember.