Szakmai körökben kész tényként kezelik, hogy a Stadler svájci járműgyártó KISS emeletes motorvonatait szállítja majd a MÁV-Startnak, hogy teljesítse a nagy befogadóképességű motorvonat-pályázaton elnyert megrendelését. A KISS – hasonlóan a hazai pályákon jól ismert FLIRT szerelvényekhez – alumínium karosszériás, alacsony padlós, elektromos meghajtású. A KISS betűszó, a német rövidítés jelentése: Komfortabler, Innovativer, Spurtstarker S-Bahn-Zug, azaz kényelmes, innovatív, jól gyorsító elővárosi vonat. Lapunk úgy értesült, hogy az alumínium kocsitesteket és a forgóvázakat (futóműveket) Szolnokon, a Stadler gyárában készítik, míg a fékberendezéseket a Knorr-Bremse budapesti üzemében gyártják, és Szolnokon szerelik be a forgóvázakba. Ezekkel a részegységekkel a járművek hazai hozzáadott értéke meghaladja az ötven százalékot, azaz magyar terméknek tekinthetők.

Forgóvázgyártás a szolnoki üzemben. Magas magyar hozzáadott érték
A MÁV-Start a napokban tette közzé, hogy a Stadler Bussnang AG nyerte meg a nagy kapacitású motorvonatok beszerzésére 2016. december 9-én kiírt pályázatát. A vasúttársaság a közbeszerzési felhívásban negyven, nagy kapacitású, legalább hatszáz ülőhelyes villamos motorvonat szállítására, üzembe helyezésére, illetőleg a kapcsolódó szolgáltatásokra kért ajánlatokat. Az első eseti szerződésben legalább tíz motorvonat szállítását rendelné meg, a későbbi konzultációk eredményeként kötendő további eseti szerződések keretében pedig szerződésenként legalább három szerelvényt vásárolna. A projekt célja Budapest elővárosi forgalmának fejlesztése és kapacitásbővítése. A MÁV közölte, hogy a két vállalat hamarosan megköti a keretmegállapodást. A vételárat nem hozták nyilvánoságra, azonban a kormány korábban százötvenmilliárd forint uniós forrást különített el erre a célra.
A Stadler KISS motorvonatok várhatóan a 100a vonalon (Budapest Nyugati – Kőbánya-Kispest – Monor – Cegléd – Szolnok) jelennek meg először, ahol a jelenleg mozdony vontatta ingavonatokat váltják majd le – értesült a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). (A 100a vonal szolgálja majd ki a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret is, ha elkészül az új nyomvonal Kőbánya-Kispest és Monor között.)
A vonatok csatolhatók (összekapcsolhatók) lesznek egymással és a meglévő FLIRT egységekkel is, így a MÁV-Startnak nagy variációs lehetőséget nyújtanak majd, könnyebben lehet a szükséges kapacitásokat kiszolgálni. Az ígéretek szerint nyáron a Balaton déli partján is megjelenhetnek, ahol nemcsak a nagy utasszállító-kapacitás, de a nagy kerékpárszállító-kapacitás is sikerre ítéli a bevetésüket. Az egyik vagon alsó része ugyanis az üléseket kiszedve kerékpárszállítóvá alakítható így akár 72 kerékpárt is kulturált körülmények között lehet szállítani, és az utascsere ideje is jelentősen rövidülhet – hangsúlyozza a VEKE.
Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója korábban azt mondta lapunk kérdésére, hogy mindenképp megéri emeletes járműveket beszerezni, a jármű egy ülőhelyre jutó tömege mintegy húsz százalékkal, az élettartamköltsége csaknem ötven százalékkal alacsonyabb a hagyományos szerelvényekénél, így a fenntartásuk olcsóbb. A több európai országban már eredményesen közlekedő vonatok utascseréje sem sokkal hosszabb, mint ha egy szintre kellene ki- és beszállniuk az utasoknak, és méretbeli problémák sem jelentkeznek az alagutaknál. A legfontosabb érv az emeletes járművek mellett a nagyobb befogadóképesség. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380–460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Ehhez a FLIRT kétszáz ülőhelyes kocsijából alkalmanként hármat kellene egymás után kapcsolni, így több mint kétszáz méter hosszú lenne.