Közérdekű pert indított a H&M Hennes & Mauritz Ruházati Kiskereskedelmi Kft. ellen a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). A szervezet annak kapcsán folyamodott jogorvoslatért, hogy a cég 2016-ban tömegesen visszautasított és nem teljesített webshopos megrendeléseket.
Az eset alapja, amiért a vásárlók panaszt tettek, hogy H&M által üzemeltetett www2.hm.com/hu internetcímen fellelhető webshopban 2016. augusztus 18-án felvett és visszaigazolt rendeléseknek a H&M csak egy részét teljesítette.
A bíróság jogerős ítéletében megállapította, hogy jogsértés történt, mivel a cég ezen a napon nem küldte el, vagyis nem szolgáltatta a megrendelt és visszaigazolt termékeket a vásárlók egy részének, akiknek pedig a megrendelést követően előzetesen pozitív tartalmú, az ajánlattal megegyező visszaigazolást küldött.
Tény, hogy nagyon kedvező áron szerepeltek a termékek, több vásárló a megrendelés előtt még rá is kérdezett a cég facebookos oldalán, hogy megfelelőek-e az árak, amire igenlő választ kaptak. Ennek ellenére később a cég olyan megrendeléseket nem teljesített, ahol megtörtént a pozitív tartalmú visszaigazolás küldése, amelynek tartalma megegyezett a megrendelés tartalmával. Ezzel létrejött a szerződés, így a H&M köteles lett volna a szerződésben foglaltak teljesítésére – fejtette ki a fogyasztóvédelmi szervezet.
A bíróság kötelezte a céget, hogy weboldalán a saját költségén tegye közzé a jogerős döntés megállapításait, továbbá arra is, hogy ennek egy évig láthatónak kell lennie a honlapon. Emellett a FEOSZ közleményének is a virtuális ruhabolt oldalán kell szerepelnie egy évig.
Oda kell adni a panaszkönyvet
A panasz a fogyasztók egyik fontos alapjoga ahhoz, hogy bármikor kifejezhessék nemtetszésüket, ha egy üzletben problémát tapasztalnak – hívta fel a figyelmet a FEOSZ. Ezt hagyományos üzlet esetén megtehetik a helyszínen is a Vásárlók könyvébe tett bejegyzéssel. Ebben nemcsak a negatív kritikák fogalmazhatók meg, hanem a pozitív javaslatok is. A panaszt harminc napon belül meg kell válaszolnia a kereskedőnek. A vásárlót ezen jogában törvény védi, amely megtiltja, hogy a fogyasztót korlátozzák vagy megakadályozzák a panaszkodásban. Vagyis az üzletben mindenképpen oda kell adni a panaszkönyvet, amennyiben a vevő kéri.