Össztársadalmi összefogás nélkül nem lábalhat ki az eddigi legmélyebb válságából a hazai tejágazat – jelentette ki tegnap Zászlós Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) mezőgazdaságért felelős alelnöke. A szakember leszögezte, hogy Magyarország – az uniótól kapott 2,9 milliárd forintot nemzeti forrásból kiegészítve – a közösségben mért legnagyobb támogatást adta a tejtermelőknek, ennek ellenére az alacsony árakat még így sem sikerült kompenzálni.
Az országba még mindig ömlik a dömpingárú, áfacsalásgyanús tej, naponta 1,5-1,6 millió liternyi áru lépi át a határt.
Annak érdekében, hogy a hazánkba érkező tejek minél nagyobb része ellenőrzött keretek között, a vonatkozó adójogszabályok betartása mellett kerüljön a boltokba, a hatóságok munkáját a termelők is segíteni fogják – mondta Zászlós Tibor. Az adóhatóság, valamint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal munkatársai mellett a tejtermelő gazdaságok képviselői is részt vesznek majd a határokon zajló ellenőrzésben. A „tejkommandó” létrehozásához szükséges jogszabályi előkészítés még zajlik, az alelnök szerint egy-két hónapon belül indulhat el az új típusú ellenőrzés.
A hatóságok szigorú fellépése mellett a kereskedelmi láncok önkorlátozó lépéseire is szükség van. Bár az elmúlt hónapokban többször is egyeztettek az érdekeltek, egységes megoldás máig nem született. A kereskedők az európai uniós jogszabályokra és a versenytörvényre hivatkozva zárkóznak el a megegyezéstől, az agrárkamara ugyanakkor az Európai Bizottság állásfoglalását kérte az ügyben, mivel szerintük az EU számos tagállamában alkalmaznak piacvédelmi intézkedéseket a kereskedelemben. Ha megérkezik a bizottság válasza, remélhetőleg a kereskedők is belátják majd, hogy vannak olyan lehetőségek, amelyek alkalmazásával „legálisan” segíthetnek a termelőkön – mondta lapunknak az alelnök.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség tegnapi közleménye szerint a múlt heti egyeztetést követően a tagvállalatok elkezdték vizsgálni, hogy melyek azok az eljárások, amelyeket önkéntesen és egymástól függetlenül alkalmazhatnak. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a leghatékonyabb megoldást a tejtermékek áfacsökkentése jelentheti.
Éder Tamás, a NAK élelmiszeriparért felelős alelnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a boltok polcain egyre csökken a hazai termékek aránya. Erre enged következtetni az a markáns különbség is, ami az élelmiszer-kiskereskedelem növekedése és a hazai feldolgozók belpiaci értékesítése között mutatkozik. A szakember szerint ennek egyik oka, hogy a tömegtermékeket termelő hazai feldolgozóvállalatok a technológiai lemaradás miatt komoly versenyhátrányban vannak a külföldi konkurenciával szemben. Annak érdekében, hogy ne csak a prémium, hanem a kommersz kategóriában is javuljon a hazai termékek piaci pozíciója, sürgős fejlesztésekre van szükség az élelmiszeriparban – mondta Éder Tamás.
Véleménye szerint a kisebb cégek mellett – amelyek a vidékfejlesztési programból 200 milliárd forintot kapnak erre a célra – a közepes és nagyvállalatok beruházásait is támogatni kell. Ezért a NAK azt kéri a kormánytól, hogy a gazdaságfejlesztési programban minél előbb különítsék el azt a 100 milliárd forintot, amit a közepes élelmiszeripari szereplők fejlesztéseire ígértek. A kamara azt is sürgeti, hogy a nagyvállalati kategóriába sorolt szereplők fejlesztéseire fordítható nemzeti keretet emeljék meg.
Kiemelten vizsgál a hatóság
Tizenhárom raklapnyi tartós tejet zárolt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) egy cégnél a nyomon követhetőség hiánya miatt. A hivatal április eleje óta kiemelten ellenőrzi a kiugróan alacsony árú ultra hőkezelt (UHT) tejeket és trappista sajtokat – közölte tegnap a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A szervezet portálján megjelent hír szerint a Nébih április elején megkezdett tejpiaci vizsgálatai során egy cégnél 13 raklap tartós tejet zároltak az ellenőrök a fent jelzett hiba miatt. A kiemelt ellenőrzésekhez kapcsolódó laboratóriumi vizsgálatok még zajlanak. A múlt héten körülbelül tíz közvetítő, illetve nagykereskedő céget ellenőrzött a szervezet. A vizsgálatok a kiugróan alacsony fogyasztói áron kínált akciós UHT-tejek és trappista sajtok beszerzési ár alatti értékesítésére fókuszáltak. Emellett azt is vizsgálták, hogy az érintettek befizették-e a Tej Terméktanácsnak fizetendő marketing-hozzájárulási díjat. Utóbbi elmaradása miatt egy céget hétszázezer forint megfizetésére köteleztek. (D. Z.)