Különös látvány fogadja Mátyásföldön, az egykori Ikarus-gyár csarnokaiban a látogatót: ott, ahol a múlt század második felében évtizedeken át fémkarosszériák készültek, most műanyag elemekből ragasztják össze a Modulo járműcsalád különböző változatait. Az Evopro a gazdaságfejlesztési operatív program keretében 675,1 millió forint uniós támogatással, 1 milliárd 360 millió forintból innovatív környezetbarát városi járműcsaládot fejlesztett ki – jelentette be a fejlesztési projekt záróeseményén Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára.
A politikus kiemelte, hogy a kormány a következő esztendőkben aktív iparpolitikával és az újraiparosítás folytatásával támogatja a gazdaság növekedését. Kiemelten fontos a kutatás-fejlesztés és az innováció is. Rákossy Balázs kitért arra is, hogy a 2014–2020 közötti uniós költségvetési időszakra jutó támogatásokra 2017 nyaráig kiírják a pályázatokat. Ebből a gazdaságfejlesztő GINOP 2700 milliárd, míg a kutatás-fejlesztés 750 milliárd forinttal részesedik. Ez utóbbi célja, hogy az innovatív technológiák a nemzetközi piacon is helytálló termékeket eredményezzenek. Végül arról szólt az államtitkár, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re az új autók 65 százaléka – részben vagy teljesen – elektromos hajtású lesz.
A kormány erőteljesen ösztönzi az elektromos közlekedés térnyerését Magyarországon. Ehhez azonban ki kell építeni az infrastruktúrát is. A környezetbarát buszgyártásban élen jár az Evopro-csoport. A kompozit szerkezetű, modulokból összerakható buszcsaládjuk iránt nemzetközi kereslet mutatkozik. A csoport tavaly már 2,7 milliárd forint árbevételt ért el, nagyrészt mérnöki tudás exportálásával.
A Széchenyi 2020 program keretében az Evopro egy gázhajtású buszt, egy felsővezeték nélkül is közlekedni képes trolibuszt és egy, a korábbihoz képest számos ponton továbbfejlesztett elektromos hajtású buszt fejlesztettek ki, ez utóbbihoz még egy töltőt is konstruáltak – mutatta be az eredményt Bodnár Balázs, a cég ügyvezető igazgatója. Mészáros Csaba, az Evopro-csoport elnök-tulajdonosa emlékeztetett, hogy a járműgyártásban gyors és váratlan változások lehetnek a közeljövőben. Utalt a dízelmotorokkal kapcsolatban kialakult kibocsátási vitákra, és jelezte, hogy ez az elektromos meghajtás irányába terelheti a teljes járműipart. A cégvezető kifejtette, hogy 75 elektromos gyorstöltővel lefedhető az ország, további ugyanennyivel pedig már 20-30 kilométerenként lehet egy olyan töltő, amely 15 perc alatt feltölti a jármű akkumulátorát. A városokban pedig az Evopro által kifejlesztett, 2,5 óra töltésidejű berendezéseket lehetne telepíteni – jegyezte meg.
A közbeszerzésekről elmondta, hogy két hazai elektromosbusz-tenderen eddig az előírt szélesség, hosszúság, illetve az ajtók elhelyezkedése miatt nem indulhattak. A harmadik közbeszerzésen már nem volt ilyen probléma, de ott még nem hirdettek eredményt, és jelenleg nincs fedezet a pályázatra. Mészáros Csaba azt mondta, hogy reméli, a Fővárosi Közgyűlés hamarosan úgy dönt, hogy támogatja az elektromosbusz-beszerzési pályázatot. Emlékeztetett, hogy ha a magyar busz ugyanannyiba kerül, mint a külföldi, akkor is 40 százalékkal olcsóbb, a gyártó cég adófizetése miatt. Rámutatott, hogy a világ nagyvárosaiban már megkezdődött az átállás az elektromos hajtásra.
A BMW 2022-től csak kompozitautókat akar gyártani, a Mercedes–Volvo pedig az elektromos buszokban látja a jövőt. Párizs 2022-re az összes városi buszt elektromosra cseréli. Az Evopro-csoportnál a könnyű, műanyag karosszéria együtt van az elektromos meghajtással, és képesek arra, hogy 2025-ig a tömegközlekedés feléhez legyártsák az elektromos, kompozitszerkezetű autóbuszokat.