Az érdekképviseletek valószínűtlennek tartják, hogy komoly létszámleépítés körvonalazódna a MÁV-nál. A minap a vasútnál működő VDSZSZ Szolidaritás szakszervezet jelentett be szeptemberre sztrájkot, mivel szerintük félszáz munkavállalót kíván elbocsátani a MÁV-Start az Utasellátó dolgozói közül. A MÁV-Start tegnapi közleményében tagadta a szakszervezet állítását, és a többi érdekképviselethez sem érkezett ezzel kapcsolatos információ.
– A vasúttársaság súlyos létszámhiánnyal küzd, ezért elképzelhetetlen, hogy olyan munkavállalóitól váljon meg, akik akár azonnal el tudnának helyezkedni a személyszállítás más területén is – mondta a Magyar Idők kérdésére Meleg János, a legtöbb tagot tömörítő Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke.

A vállalatnál minden munkavállalóra nagy szükség van
Felidézte: folyamatosak a szakértői egyeztetések arról, hogy a nemzetközi vonatokon menyire gazdaságos hálókocsit és étkezőkocsit üzemeltetni, ez évek óta így van. Ezeken az egyeztetéseken megvizsgálják az adott szakaszon közlekedő vonat szolgáltatásainak költségeit, valamint a bevételeket, majd később mérlegelik, hogy fenntartsák-e az üzemeltetést.
A VSZ elnöke ugyanakkor hangsúlyozta: egyelőre nincs információ arról, hogy a MÁV-Start meg kívánná szüntetni az említett szolgáltatásokat, sem a cégcsoporttól, sem a tagoktól nem érkezett arra vonatkozó információ, hogy elbocsátásokra kellene készülni. Ráadásul a korábban megkötött kollektív szerződés és a foglalkoztatási megállapodás sem ad lehetőséget csoportos létszámleépítésre, amennyiben karcsúsítana egyes területeken a MÁV, akkor az érintett munkavállalókat máshol kellene elhelyezni, adott esetben átképzésekkel.
Buzásné Putz Erzsébet, a vasútnál is jelen lévő Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének (MTSZSZ) elnöke lapunk kérdésére szintén azt közölte, nem értesültek létszámleépítési tervekről. Megerősítette: egyrészt az Utasellátóra vonatkozóan is érvényben van a vállalattal megkötött foglalkoztatási megállapodás, másrészt a komoly létszámhiány van szinte minden területen, így bármekkora, az átszervezés során felszabadult létszámnak több munkakört is fel tudnak ajánlani.
Lapunk úgy értesült, régóta rossz a viszony a VDSZSZ Szolidaritás és a személyszállításért felelős MÁV-Start között, a szakszervezet kollektív munkaügyi vitakezdeményezése, valamint a szeptemberi sztrájkbejelentés emiatt lehetséges. A MÁV-Start tegnap kiadott közleményében leszögezte: az Utasellátó valóban veszteséges, ugyanakkor felidézték, márciusban a VDSZSZ is aláírta a cégcsoporttal azt a megállapodást, amelynek értelmében nem tervezi az alkalmazottak létszámának érdemi csökkentését.
Amennyiben mégis foglalkoztatási gondok jelentkeznének, a munkáltató az érintett munkavállalóknak másik méltányos, továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel.
Korábban lapunk számolt be arról egy belső levelezés alapján, hogy a MÁV toborzási bónuszt ajánl azoknak a munkavállalóknak, akik új dolgozót visznek a vállalathoz. A bónusz mértéke 35 ezer forint is lehet. Ilyen intézkedések mellett valóban kicsi az esély arra, hogy a vasút létszámleépítést hajtson végre.
Emelkedik a vízügyesek bére
Megjelent a legfrissebb Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a vízügyi igazgatóságon dolgozó körülbelül négyezer munkavállaló bére szeptembertől 15, majd januártól újabb 15 százalékkal emelkedik. Az ágazatban mintegy 35 százalékos a bérlemaradás a 303 ezer forintos magyarországi bruttó havi átlagkeresethez képest.