Noha Amerikában hagyományosan egynapos, itthon akár két hétig is tarthat az év végi szezont felvezető legnagyobb akciós időszak, a black friday-kampány, amikor az online kereskedők jelentős kedvezményeket adnak a termékeikből, az eladási forgalom pedig elérheti a negyvenmilliárd forintot – derült ki az Euronics áruházlánc tegnap közzétett piaci jelentéséből, amely a GKI Digital közreműködésével készült.
Ebben megállapítják: a black friday (fekete péntek) Magyarországon egyre inkább átalakul a magyar kereskedők és fogyasztók elvárásainak megfelelően, és az ötödik éve meghirdetett kampányban mostanra az online és hagyományos kiskereskedelem minden fontosabb szereplője részt vesz. Az idén november 23-ára meghirdetett akciók során összességében várhatóan 800-840 ezer vásárló választ terméket az interneten.
A jelentés szerint – az egy főre vetített, átlagosan 45-50 ezer forintos várható költés mellett – idén csak az online rendelések az egész évre várható elektronikus bolti forgalom csaknem kilenc százalékát jelentik. A reprezentatív kutatás rámutat: tízből négy online vásárló várhatóan legalább két alkalommal elcsábul majd egy-egy ajánlat kapcsán, így összességében hozzávetőleg 1,1-1,2 millió internetes beszerzés realizálódhat a leértékelések során.
Tavaly a kereskedők többé-kevésbé összezártak, és egyszerre akcióztak, ebben az évben viszont éles a verseny: a november 12. és 25. közötti két hétben minden napra jut egy-egy akciós nap a kereskedelem számos területén, de főként a műszaki, lakberendezési eszközök, ruházati cikkek, játékok, tartós fogyasztási cikkek, kozmetikumok értékesítőinél.
– Ez a sajátos magyar piaci folyamat egyfelől kedvező, mivel számos akcióból válogathatnak a vásárlók. Másfelől a kereskedőknek a hatalmas zajban nehéz és igen költséges kitűnni, még az ütősebb ajánlatokkal is – jegyezte meg Hunyady László, az Euronics műszaki áruházlánc marketing- és értékesítési igazgatója.
A legnagyobb piaci szereplő, az Extreme Digital azt közölte lapunkkal: tapasztalataik szerint egy tipikus black friday-vásárló vagy valamilyen ajándékba szánt terméket vagy nagyobb értékű tartós használati cikket (okostelefont, tévét, játékkonzolt, porszívót) vásárol.
Emellett az olyan praktikus termékek is népszerűek a magyarok körében, mint például az elektromos csavarhúzó, a lézeres távolságmérő, a kapszulás kávéfőző. Ahogy a korábbi években, úgy várhatóan idén is jelentős számú rendelés érkezik majd a szomszédos országokban, illetve az Egyesült Királyságban és Németországban dolgozó magyaroktól, akik előszeretettel lepik meg itthon élő szeretteiket fekete pénteki akciós termékekkel – közölte a cég.
Van még hová fejlődnie az internetezőknek: a hazai vásárlók döntő többsége egyelőre a készpénzes vagy átvételkor történő bankkártyás fizetést részesíti előnyben.