Nemhogy a gyerekeket, szemmel láthatóan a felnőtteket is rabul ejtette a Nyugati pályaudvar 10-es vágányán „fújtató” gőzmozdony látványa. A fekete monstrum a MÁV legendás járműtípusának egyik helyreállított darabja a 424-es sorozatból, amelyet a MÁV Nosztalgia Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. állított csatasorba, hogy időutazásra röpítse az utasokat. A gyerekek türelmetlenségének ezúttal a szülők is örültek, alig várták, hogy a start előtt bepillanthassanak a mozdony irányítófülkéjébe. A kazánt már jóval korábban befűtötték, a társaság munkatársai pedig még egyszer ellenőrizték, minden készen áll-e az indulásra.
Ha teheti, mindenki a vezető mellett utazott volna, de jött a figyelmeztetés: az utasok foglalják el a helyüket, öt perc múlva indulás!
A felújított vagonok némelyikét több mint száz évvel ezelőtt gyártották. Az étkezőkocsi asztalai körül is megteltek a helyek, már csak az hiányzott, hogy feltűnjön az ajtóban Hercule Poirot, a híres magándetektív. A képzelet világának éles füttyszó vetett véget, a szerelvény elindult. A fiatalabb generációnak úgy tűnhetett, mintha filmforgatáson lenne.
A mostani szerelvény a Dunakanyart járta be, Kismaroson át egészen Szobig. A muzeális kocsik és az elöl robogó gőzös azoknak is újjávarázsolta az útvonalat, akik egyébként mindennap erre utaznak. A MÁV leányvállalata valóban mindent megtett, hogy emlékezetes legyen a kirándulás. Így például korabeli ruhákba öltöztetett „múltidézők” is megjelentek a vonaton, valamint csinos hölgyek, akik pogácsával és pálinkával köszöntötték az utasokat. Az indulás után kiderült, idegenvezető is kíséri a turistákat, aki érdekes információkkal szolgál. A fülkékbe beépített hangszórókból azt is megtudtuk, hogy a kocsikat a magyar ipar büszkesége, a 424.247-es gőzmozdony húzza, amelyet néhány éve újítottak fel, és Bivaly becenévre hallgat. A Bivalyt 1954-ben gyártották a Ganz-MÁVAG-ban, és az Istvántelki Járműjavítóban állították üzembe, nem kis munkával: szinte minden alkatrészt, köztük a kazánt is felújították. Megtudtuk azt is, hogy a magyar gőzösök között a 424-es volt a legismertebb, 1958-ig összesen 514 darab készült belőle. Ma a Bivaly az egyetlen üzemképes példány.
A MÁV Nosztalgia fakultatív programot is szervezett, így volt, aki Kismaroson leszállt a vonatról, hogy kitérőt tegyen a Királyréti Erdei Vasúttal. Eközben megismerhette a Bajdázói-tó élővilágát, de bekukkanthatott az egykori vasbányába is. Aki színes forgatagra vágyott, Zebegényt választotta.
A végállomásig, Szobig utazók pedig megvárhatták, amíg újra feltüzelik a Bivalyt, hogy a szerelvény ismét útnak indulhasson, vissza Budapestre. Kapkodni nem kellett, az időbe az is belefért, hogy az idén átadott kisvasúttal elrobogjunk Márianosztrára a Börzsöny-hegység kanyargós útvonalán. A muzeális járműveken úgy érezhetjük, egy terepasztal kelt életre.
Az állami vasúttársaság cége számtalan egy- és többnapos utazást kínál. Magyarország mellett Európa számos államába is indítanak élményvonatokat. Az Advent Expresszek november végétől december végéig Bécsbe vagy Prágába közlekednek. A novemberi Márton-napon pedig gazdag menüvel indul a Gyertyafény Expressz vacsoravonata.