„Műanyag, jellegtelen, ehetetlenül édes vagy furcsa az utóíze” – leginkább így jellemezték szerkesztőségünk tagjai az e termékkörben a legnagyobb eladási forgalmat bonyolító áruházláncok saját márkás, családi kiszerelésű dobozos jégkrémeit. A Magyar Idők nyári jégkrémtesztje a visszafogott előzetes várakozásainknak megfelelő tapasztalatokat hozta: főként az elfogadható és az ehetetlen kategóriákba kerültek a láncok csokoládé- és vaníliaízű termékei. Megállapítottuk: az ezer forint alatti, nagy kiszerelésű, saját márkás termékek ízvilágában fellelhető az élelmiszeripar minden „hozzáadott értéke”.
Tesztünk során hat különböző márkát kóstoltunk végig. Ha ár-érték arányban vizsgáljuk a csokoládés-vaníliás „finomságokat”, nem okoz meglepetést a gyenge színvonal az íz, illat vagy állag tekintetében, de azért egy kivételével az összesről el lehetett mondani, hogy fogyasztható. Aki viszont a természetesebb, gazdagabb ízeket keresi, annak érdemesebb mélyebben a zsebébe nyúlnia.
A jégkrémeket küllem, első benyomás, íz, állag, valamint összhatás szerint 1-től 5-ig kellett pontozniuk a kollégáknak, emellett kértünk szöveges értékelést is. Maximális pontszámot egyik termék sem kapott, ellenben akadt értékelhetetlen, ehetetlen jégkrém.
Első körben az Aldi által forgalmazott, Grandessa márkájú prémium literes kiszerelésű dobozos jégkrémet próbáltuk, amely máris magasra helyezte a lécet, jóval kellemesebb élmény volt ugyanis, mint amire számítottunk. Kóstolóinknak ízlett a jégkrém, ráadásul pluszként értékelték a csokoládédarabokat. A Grandessa vaníliásról már megoszlottak a vélemények. Többen azt emelték ki, hogy túl édes, túl aromás, így egy kicsit műíze van. Persze ahány ember, annyi ízlés, mások épp az édes íz miatt adtak viszonylag magas pontszámot a terméknek.
Az Auchan csokoládés, saját néven forgalmazott jégkréme ezután csalódás volt. A legtöbb vélemény szerint az íze ugyanis leginkább lefagyasztott vizes csokipudingra emlékeztet, a végén visszataszítóan zsíros utóízzel. A francia üzletlánc ugyanezen kategóriában kínált vaníliás változata sem volt túl meggyőző. Mindezek ellenére a termékek még így is a középmezőnyt erősítették, tehát az élelmiszeripar legsötétebb zugaiból kikerült nyári „finomságok” még csak most következnek.
Meglehetősen széles a Tesco saját márkás jégkrémeinek választéka, ezért úgy döntöttünk, a brit üzletlánc termékei közül a Value (gazdaságos) pálcikás változatot próbáljuk ki. A darabonként 49 forintos csokoládés jégkrémre a legjobb kifejezés, amivel mindenki egyetértett, az az átlagos. Elfogadható, de izgalmaktól mentes, egysíkú íze tükrözi az árért cserébe elvárható minőséget. A vaníliás változat itt is rosszabbul szerepelt, mivel legfeljebb „tejes, tejszínes” ízzel találkozhattunk. Érdekesség, hogy a pálcika meglehetősen szálkás, a jégkrém felbontásánál pedig ügyelni kellett, mert kicsit nehézkes a mutatvány.
A „lehetőség szerint kerülendő” kategóriába sorolták tesztelőink a Metro áruházak által forgalmazott Aro márkájú csokoládés és vaníliás jégkrémeket. A hivatalosan csokoládé, sokak szerint inkább bevonómasszára hasonlító termék többektől nulla pontot, tehát értékelhetetlen minősítést kapott, elsősorban természetellenes íze miatt. A vaníliás annyival szerepelt jobban, hogy minden kategóriában értékelhető volt, sőt, egy-két kollégának még ízlett is, bár abban egyetértés született, hogy a jellegtelen ízvilág nem hasonlított a vaníliára.Tesztünk végére maradt a legfinomabb és a legrosszabb hűsítő. A Spar saját márkás jégkréme egy dobozban tartalmazta a csokoládé-vanília ízt, már amennyiben a túlédesített, lágy, műanyag, kimondottan „élelmiszeripari” ízt annak lehet nevezni. A szerkesztőség tagjai közül sokan meg sem merték kóstolni a terméket, aki megtette, meg is bánta. Mivel minden áruházláncnak kipróbáltuk két termékét, ezért megkockáztattuk az eper-vaníliás változatot is, ennél a pontnál viszont már többen feladták a kóstolást.
Mind közül a legrosszabbul a Spar jégkrémek teljesítettek. A szubjektív alapon odaítélt legjobb minősítést a jégrémektől általában elvárható kritériumoknak szinte kizárólag megfelelő Gelatelli márkanevű termékek kapták, melyek a Lidlben kaphatók. Egyedül a Lidl saját márkás csokoládés és vaníliás jégkrémei kaptak maximális pontszámot az „íz” kategóriában, bár nem mindenkitől, de összességében a legjobb helyen végzett a két termék. A vaníliás doboz kibontását követően már érződött a hamisítatlan vaníliaillat, és az ízében is felfedeztük azt, amit elvártunk. Többek szerint ugyan ez is édesebb volt a kelleténél, azonban az aromás íz és a vaníliadarabok sokat javítottak az összhatáson, főképp a többi termék után. A csokiízű változat is kiváltott némi rajongást, habár inkább a kakaóíz volt a jellemzőbb. A többi termékhez képest mégis felüdülés volt a kóstolása: egyedül ez a márka teljesítette a jégkrémpróba elején kitűzött elvárásokat.