Tavaly szeptember végétől április 11-ig összesen 591 világoszöld alapszínű rendszámtáblát adtak ki Magyarországon – közölte lapunk kérdésére a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal. Mint emlékezetes, tavaly július 1-jén lépett hatályba a környezetkímélő gépkocsikkal kapcsolatos jogszabályváltozás, világoszöld alapszínű rendszámtáblát pedig 2015. szeptember végétől lehet igényelni. A zöld rendszámot a tisztán elektromos és hibrid járművek tulajdonosai igényelhetik, és számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – köztük a főváros összes kerületében – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó megfizetése alól is mentesülnek.

Már több mint száz töltőoszlop található az országban
Az elektromos járművek töltésére szolgáló állomások száma nem bővül olyan gyorsasággal, ahogy korábban remélték, bár a Jedlik Ányos Klaszter együttműködő partnereinek tájékoztatása szerint jelenleg a köz- és magánterületen létesített nyilvános töltőpontok száma már száz felett van – közölte kérdésünkre Vígh Zoltán közkapcsolati vezető. A nemzetgazdasági tárca tavaly azt tervezte, hogy ebben az évben 150 új töltőberendezést telepítenek.
Országszerte nyolcvan új töltőállomást telepít a budapesti Elektromos Művek Nyrt. (Elmű) és a Schneider Electric. A két vállalat egy év alatt állítaná fel az állomásokat, elsősorban társasházak és irodaházak, később akár hotelek, önkormányzati épületek, parkolóházak környezetében. A megállapodás értelmében további 40 százalékkal, 112-re növelhető a kutak száma. A február óta hatályos kormányrendelet szerint minden létesítendő száz parkolóból jövő január 1-jéig legalább egyet, 2019. január 1-jéig legalább kettőt elektromos töltőállomással kell ellátni.
– Pillanatnyilag negyven oszloppal rendelkezik az Elmű országszerte – tájékoztatta lapunkat Boross Norbert, a cég kommunikációs igazgatója. A társaság ezeket azért létesítette, hogy részt vállaljon a kormány által támogatott programban. A további oszlopokat azonban már nem marketingjelleggel helyeznék ki. – Lassan kezd iparszerűvé válni a töltőállomások kihelyezése, így később, amikor már nem a társaságunk lesz az üzemeltető, hanem például egy parkolóház, ennek az ingyenes időszaknak vége lehet.
Az Elművel az ABB is együttműködik az E-Mobility Network keretében: a társaság Magyarországon gyártott gyorstöltő oszlopainak különlegessége, hogy akár 20 perc alatt is feltöltenek egy elektromos autót. – Egy idő után eléri majd a magyarországi elektromos autók állománya is azt a mértéket, amely már olyan mennyiségű áramot igényel, amit nem lehet ingyenesen átadni a fogyasztóknak – vélte Balogh Attila, az ABB Kft. e-mobilitási szakértője. Ám ahhoz, hogy létrejöjjön az autótöltésre használt áram piaca, a jogszabályi háttér megváltoztatására is szükség van.