A MÁV-Start megrendelésére készülő emeletes motorvonatok 50 százalék feletti arányban Magyarországon készülnek majd, és ehhez hozzájárul a Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) végzett tevékenység is – mondta lapunknak Szepessy Tamás. Az ügyvezető igazgató arra számít, hogy májusban aláírják az alvállalkozói szerződést a Stadler Rail Magyarországgal. Emlékezetes, hogy a MÁV-Start a napokban írta alá a keretszerződést a Stadlerrel 40 nagy befogadóképességű, 600 személyes motorvonat szállítására. A DJJ a svájci Stadler alvállalkozójaként részt vesz a közbeszerzési eljárásában.
A tavaly megjelent tenderre 2017 januárjában nyújtottak be ajánlatot az emeletes szerelvények közbenső kocsijainak – szaknyelven betétkocsijainak – szerelésére, fényezésére és a szerelvények összeállítására. A szerelési munkák az év utolsó negyedében kezdődnek meg Dunakeszin. Egy szerelvény hat kocsiból áll majd, az elsőnek és utolsónak van hajtása. A közbenső, azaz második, harmadik, negyedik és ötödik betétkocsikból egyenként 40 készül majd, mondta a vezérigazgató, ezeknek a nyers alumínium kocsitesteit csiszolni, fényezni kell, majd beleszerelni a villamos berendezéseket, a légfékrendszert, a jármű berendezését, a szellőzőrendszer elemeit, végül üzembe kell helyezni őket. A hajtást tartalmazó, összesen 80 kocsi esetében csak az üzembe helyezés lesz a feladat, valamint a teljes szerelvény végszerelése.

A megnövekedett munkaerő-szükséglet érdekében a cégnél már megkezdték a munkások felvételét
A munkák elvégzése érdekében a DJJ már megkezdte a munkások felvételét. Az év végére az új munkatársak száma meghaladja majd a 100 főt. Az emeletes vonatok építésén dolgozó szakembereket a Stadler svájci gyáraiban képzik ki – mondta Szepessy Tamás. Az együttműködés során technológiai fejlesztést kíván végrehajtani a DJJ: míg kezdetben csupán összeszerelést végeznek, később bizonyos berendezéseket – ülések, poggyásztartók, vécémodul – maguk szereznek be, illetve tárgyalást folytatnak a Stadlerrel, hogy Dunakeszin az alumínium kocsiszekrény bizonyos hegesztési munkáit is elvégezzék.
A járműjavítóban további feladatokra is készülnek. Mint emlékezetes, a MÁV-Start emeletes motorvonatokra vonatkozó tenderszerződésének aláírása alkalmából Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár, kötött pályás járműfejlesztésért felelős miniszteri biztos kiemelte, a kormányzat jelentős mértékben kívánja fejleszteni a hazai vasúti járműgyártást. Szerinte a magyar kötött pályás járműgyártás felvirágzás előtt áll, a Dunakeszi Járműjavítót és a MÁV szolnoki üzemét meg kívánják erősíteni.
A vonatkozó kormányhatározat szerint a kötött pályás járműgyártási cselekvési tervben 2017–2018-ban hat és fél milliárd forintot fordítanak a fenti célra. Ezen belül ötmilliárd forintért kifejlesztenek és megépítenek két prototípust a millenniumi földalatti vasút járműflottájának cseréjére. Ugyancsak prototípust építenek a fogaskerekű vasútnak, a jármű fejlesztésére szánt összeg másfél milliárd forint. A cselekvési tervben foglalkoznak a MÁV-Start IC+ programjának támogatásával is, négy év alatt összesen több mint 45 milliárd forintért szerezhet be a nagy sebességre képes és emelt szolgáltatási színvonalat biztosító vasúti személykocsikból.
A tervek szerint idén 3,2, jövőre 12,8, 2019-ben 16 és 2020-ban 13,4 milliárdot fordíthat a nemzeti vasúttársaság erre a célra. A fejlesztési tervek között szerepel a HÉV-ek felújítása vagy lecserélése és a mellékvonali motorvonatok, közismert nevükön BZ-k felújítása. Vasúti berkekben azt mondják, nincs sok idő a mérlegelésre, mert ezek a járművek a működőképességük végső határán jóval túl üzemelnek.