Közösségi közlekedéssel a 3-as metró és 200E busz biztosítja a budapesti repülőtér megközelítését, BKV-bérlettel ingyen, anélkül irányonként 2-3 jegy áráért. Csakhogy a 3-as metróvonalat még évekig felújítják, a 200E busz pedig a külső kerületek és Üllő agglomerációs forgalmát is bonyolítja, vagyis finoman szólva nem lehet garantálni, hogy a nagy csomagokkal, bőröndökkel utazók komfortos körülmények között jussanak el a reptérre vagy onnan a városba.
Ezek orvoslására indított a fővárosi közlekedési vállalat közvetlen buszjáratot a légikikötő és a belváros között, kicsit magasabb, nem egészen 1000 forintos áron. A járaton egyes irányokban és napszakokban komoly zsúfoltság alakult ki, ezért május 19-től óránként kettő helyett három busz indul.
A közösségi eszközökön kívül számos lehetőség van, hogy közúton elérjük a repteret vagy a várost. A taxitársaságok hatalmas forgalmat bonyolítanak le, a hajnali óráktól késő estig, éjszakáig szinte egymást érik a sárga autók a Ferihegyre vezető gyorsforgalmin. Ez a budapesti személyszállítók bombabiztos üzlete, egy irányba legalább 6-7 ezer forintért viszik az utasokat, Észak-Budáról alkalmanként jóval többért. Úgy tűnik, a taxitarifa irányadó a többi szolgáltatás számára is: aki saját autójával jön-megy, annak 3-6 napra minimum 5-8 ezer forintot kell a parkolásért leszurkolni.
A legdrágább a Budapest Airport saját parkolóinak használata, de a közvetlen környéken vállalkozások tucatjait tartja el, hogy bekerítenek egy murvás telket, ráraknak egy bódét és vesznek egy-két tizenéves kisbuszt. Ezeken a telkeken a bérleti díjban benne van, hogy 0–24 órás nyitvatartással, ingyenes reptéri kiszállítással állnak az utazók rendelkezésére.

Sűríteni kellett a közvetlen buszjáratot a légikikötő felé
Fotó: Bach Máté
De valóban rá kell-e költeni a reptéri kijutásra egy-egy fapados repülés jegyárát? Nem túlárazott ez a szolgáltatás? Közismert, hogy a hazai piacon is megjelentek az európai expresszbusz-szolgáltatók, amelyek Ferihegyre ugyan nem vihetnek utast – belföldi utazásokra nem liberalizált a hazai közúti személyszállítás –, de a pozsonyi vagy a bécsi repülőtérre igen.
Az egymással kemény küzdelmet vívó Flixbus és a cseh RegioJet szinte óránként jár az osztrák és a magyar főváros között, és számos járat érinti Schwechatot is. Miként lehet, hogy míg egy-egy ferihegyi fuvar hatezer, addig a légkondicionált, wifis expresszbuszon, helyre szóló jeggyel akár kétezerből is kijön egy bécsi út?
Az, hogy a magyar légikikötő és környezete valamiképpen eltéríti a piaci árakat, a telekocsi-szolgáltatók áraiban is tükröződik. Ferihegy a 4-es út mellett fekszik, amely többek között Szolnokra vezet. Ha a nagykun fővárosba keresünk fuvart, 1500-2000 forintért találunk a valamivel több mint 100 kilométerre lévő célpontig. Ha az ugyanezen az úton a kevesebb mint 20 kilométerre fekvő légikikötőt kívánjuk felkeresni, 2-3 ezer forintos ajánlatokat találunk. Arányban van-e a szolgáltatás és az ár?
Kérdéseinkkel megkerestük a Budapest Airportot. Hardy Mihály szóvivő annyit mondott, hogy az expresszbuszok jelenlegi árait bevezető akcióként értékelik, amelyek idővel majd elérik a reális szinteket. Hasonlóképpen vélekedett a bécsi reptéren most kibontakozó fapados-forradalomról, amely idén nyárra bizonyos esetekben a budapestinél alacsonyabb jegyárakat eredményez, de a szóvivő szerint idővel itt is visszaáll majd a normál üzletmenet. Éppen ezért nem tart attól a ferihegyi nemzetközi légikikötő vezetése, hogy a magyar utazók nagy számban átpártolnának a bécsi Schwechatra.