Elérte és valamennyivel át is lépte a négyszáz forintot a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi ára a közelmúltban, legutóbb a hét vége előtt emelt a Mol Nyrt.
A változtatással a benzin literenkénti átlagára 392 forintra nőtt, a gázolajé pedig 402 forintra emelkedett. Ez 4, illetve 5 forintos drágulást jelent, de két nappal korábban 7 és 8 forinttal emelt az olajtársaság. Az egyes töltőállomások árai között az autósok akár 50 forintos eltérést is tapasztalhatnak, ezért elképzelhető, hogy egyes benzinkutakon már nem sokkal maradnak el az árak a 2012-es rekordoktól. Abban az évben április elején a benzin átlagosan 451 forintba, a gázolaj 449-be került.
Nagyjából az év nyolcadik hete óta emelkednek folyamatosan a hazai üzemanyagárak, az elmúlt öt hétben egyre nagyobb lendülettel. A trend tulajdonképpen egybeesik a Brent típusú kőolaj drágulásával, ami a napokban átlépte a 80 dolláros küszöböt is az Intercontinental Exchange londoni jegyzésében. A Brent ilyen magas árára 2014 novembere óta nem volt példa.
A drágulás egyik oka a kereskedők azon aggodalma, amely szerint Irán kieshet az olajexportálók sorából az újra életbe lépő amerikai szankciók miatt, ezért tovább csökkenhet a kínálat az egyensúly közelébe került világpiacon. Emellett a kaotikus helyzetben lévő Venezuela kitermelésének csökkenése is felfelé hajtja az árakat.
E két esemény mellett az, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) betartotta a 2017 januárja óta érvényes kitermeléskorlátozási megállapodást, vezetett ahhoz, hogy megszűnt a túlkínálat, vagyis az árat lenyomó tényező a kőolaj világpiacán.
Míg úgy tűnik, hogy sem az iráni, sem a venezuelai helyzet nem oldható meg egykönnyen, egyes elemzők mégis úgy látják, hogy már a jelenlegi árszint sem tartható fenn hosszú távon. A üzemanyagok hazai ára a közeljövőben várhatóan nem indul csökkenésnek, tekintettel a forint–dollár árfolyam kedvezőtlen alakulására. Az itthoni árakat ugyanis alapvetően a kőolaj világpiaci jegyzése és a forint–dollár árfolyam alakulása befolyásolja.
Április közepe óta mintegy 20 forinttal drágult a dollár a 250-es szintről, vagyis az amerikai fizetőeszközhöz viszonyított forintgyengülés jelentősnek mondható. A folyamatokat az is befolyásolhatja, hogy a kőolaj árának mozgása csak néhány hetes csúszással mutatkozik meg a Magyarországon értékesített benzin és gázolaj árán.
Hogy mindez mennyire szegi a magyar autósok tankolási kedvét, a második negyedév eltelte előtt nem lehet tudni. Ám a Magyar Ásványolaj-szövetség által közölt adatok alapján a jó ideje tartó hazai fogyasztási fellendülés az év első három hónapjában nem torpant meg.
A szövetség tagjainak kútjainál – a társaságok részesedése a benzin értékesítése esetében 74,4, a gázolajnál 66,7 százalékos – 7,7 százalékkal több üzemanyagot vásároltak az év első három hónapjában, mint az előző év azonos időszakában. Ezen belül normál benzinből 5,4, dízelből pedig 9 százalékkal többet adtak el, mint tavaly ilyenkor, a 98-as oktánszámú benzin részesedése viszont ezúttal is csökkent, 2,8 százalékkal.