Napjainkban az olaj után a nagy divatmárkák által sulykolt túlfogyasztásra épülő textilipar a világ második legszennyezőbb tényezője – mondta el a Magyar Időknek Vanyovszki Mária, aki az általa alapított Asalon.hu honlap környezettudatosságot központba állító divatfilmjével nevezett a Berlin Fashion Film Festival programjába.
Vanyovszki Mária szerint az olcsó, gyatra minőségű és emiatt hamarabb kukába kerülő divatcikkek túlfogyasztásával szemben a hazai tervezők tartósabb és egyedibb darabjait kellene előnyben részesítenünk. – Ma ötször annyi ruhát veszünk, mint harminc évvel ezelőtt, miközben több mint húszezer liter víz kell egy kilogramm pamut előállításához, mely nagyjából egy póló és egy farmer anyagának felel meg – hívta fel a figyelmet a sokkoló adatokra.
Az általa kiépített internetes oldal mára mozgalommá vált. Az ötletgazda, alapító és főszerkesztő tavaly tavasszal indította el A Salon nevű oldalt, amelynek alapvető értéke a mindenki számára elérhető tervezői adatbázis. – Arra jöttem rá évekkel ezelőtt, hogy az emberek nem tudják, itthon mekkora kínálat van az elmúlt tíz évben megjelenő új, fiatal divattervezői generáció által készített, elérhető árú alkalmi és utcai ruházatból – idézte fel a kezdeteket Vanyovszki Mária.
A honlapon szereplő, hazai tudásból, műhelyekből származó divatos ruházati termékek alternatívát jelenthetnek a plázák tömegcikkeivel szemben. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az olcsó divatáru életekbe kerül.
– A bangladesi Rana Plaza tragédiája rávilágított a gyártó országok munkavállalóinak hiányos jogi védelmére is, a bérmunkáért kapott méltatlan összegre, a nem megfelelő munkakörülményekre, így mindezzel az olcsó ruhadarabok igazi „árára” – emlékeztetett a 2013-ban összeomlott dakkai textilüzemre, ahol 1129 munkás vesztette életét.
„Vásárolj ritkábban, spórolj értékekre, válassz helyi termékeket! – Buy less | Save for value | Go local! – ezt hirdeti a berlini divatfilmfesztiválra nevezett kisfilm is. – Az üzenet közvetítésével összhangban fontos szempont volt, hogy a filmben magyar tervezők munkái szerepeljenek, ezzel is szemléltetve azt a széles spektrumot, amit a kínálatuk lefed. Minden egyes megjelenő darabnak megvan ugyanakkor a maga jelentősége és jelképrendszere, hogy az adott jelenetben miért pont az a ruha, táska vagy cipő szerepel.
A figyelemfelkeltésre, a vásárlók egyéni felelősségére helyeztük a hangsúlyt, ennek a gondolatnak a zászlóvivője az Asalon.hu – foglalta össze a honlap alapító főszerkesztője.