„Gratulálunk, utasszállító gépet vezethet!” A fenti mondat sok pályakezdő álmaiban szerepel, a valóságban évente öt-tíz jelentkezővel indulnak a hazai képzőhelyek. Az ok részben a rendkívül sokrétű tudásanyag, részben a tény, hogy a hallgatóknak maguknak kell finanszírozniuk tanulmányaikat. Tekintve, hogy egy száztonnás utasszállító gép óradíja meglehetősen borsos, csak a repülési idő biztosítása önmagában komoly összeget jelent.
Magyarországon több szervezet is foglalkozik pilótaképzéssel. Ezek között kiemelkedő a Közép-európai Repülési Akadémia, amely a Wizz Air számára képezi a kadétokat. A nyíregyházi és a debreceni képzések azonban túlnyomórészt önköltségesek, évfolyamonként három kadét tanulhat ingyen. A 23 hónapos Wizz-akadémia ára 120 ezer euró, vagyis 37 millió forint. A légitársaság pilótái kezdőfizetésként 4200 euróra számíthatnak, vagyis hosszú évekbe telik, amíg kitermelik saját képzésük árát. A képzés előnye, hogy a diákok a Wizz gépein gyakorolnak, a cég belső rendszerét tanulják meg. Ez a hátránya is, ugyanis más társaságokhoz csak átképzéssel szerződhetnek el.
Európában bevett gyakorlat, hogy az egyetemisták megfinanszírozzák tanulmányaikat, például ingatlanalapú bankkölcsönnel. Hazánkban azonban ez az út nemigen járható. Éppen ezért komoly lehetőség a leendő kereskedelmi pilóták számára, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) vasúti járművek, repülőgépek és hajók tanszéke műszaki diplomával rendelkezőknek kétéves képzést indít – hívta fel a figyelmünket Kovácsházi György, aki jelenleg az egyik pilótaképző intézmény önköltséges hallgatója.
A BME kurzusa 14 millió forintba kerül, de erre az összegre igénybe lehet venni a Diákhitel 2-t. A budapesti egyetem szakmai partnere a CAVOK Aviation Training Kft. Ez a cég a Magyar Légügyi Hatóság által akkreditált „HU ATO, PPL, CPL, ATPL” aktív képzési jogosultságokkal rendelkezik. Tulajdonosai és alkalmazottai gyakorló légiforgalmi pilóták, oktató kapitányok, továbbá rendelkeznek mindazzal a háttérrel, amely biztosítani tudja a légiforgalmipilóta-oktatás gyakorlati hátterét.
A pilótaképző intézmények gyakran úgy hirdetik magukat, hogy minden végzősnek munkát tudnak ajánlani. Nem csoda, mivel a légi közlekedésben most zajlik az a folyamat, amely a közúton már lejátszódott: az európai piac megnyitása után hatalmas az igény a szakképzett munkaerőre. A nagy légitársaságok repülőgép-rendeléseinek ismeretében a cél a flották megkétszerezése az évtized végéig, ehhez pedig nagyon sok új pilótára van szükség.
A hazánkban képzett szakemberek számára nyitott a piac: a Magyar Légügyi Hatóság európai harmonizált EASA akkreditációja 2013-ban megtörtént. Az általuk kibocsátott szakszolgálati engedélyek, pilóta- és egyéb jogosultságok EU-konformnak tekintendők. Azok, akik ilyen jogosultsággal rendelkeznek, munkát vállalhatnak az EU-n belül bárhol, illetve sok társult országban, ahol az EU-s jogosultságokat elfogadják.
Tekintve, hogy hazánkban nincs nemzeti légitársaság, a leendő pilóták nem is tehetnek mást, mint hogy a nemzetközi piacon értékesítik a szaktudásukat. A bérek ezen a területen köztudottan vonzók, azonban jelentős eltérések vannak. A diszkont-légitársaságoknál a bérek is alacsonyabbak, sokkal jobban keresnek például a Lufthansa pilótái, akik több mint tízezer eurós alapfizetést és további juttatásokat kapnak. A német cég diszkont-leányvállalatainál ennek mintegy felét fizetik. Az öböl-menti Emirates Airline évente 82 ezer dollárt kínál, valamint jelentős juttatásokat, beleértve a bérelt villát is.