Továbbra is jelentős problémát jelent hazánkban a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás és az is, hogy a közmunkások között már 18 évnél fiatalabbak is előfordulnak. Amióta 2012 szeptemberében a tankötelezettséget 16 évre szállították le, erre is volt példa, amint azt Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adóügyekért felelős államtitkára még a múlt év végén egy képviselői kérdésre adott válaszából is kiderült. Eszerint 2015 első tíz hónapjában a közfoglalkoztatottak havi átlagos számából a 18 év alattiak 0,6 százalékot tettek ki.
Az államtitkár szerint 2012 óta 849 fiatalt vontak be közfoglalkoztatás melletti képzésbe az érintett korosztályból, annak érdekében, hogy javítsák jövőbeli elhelyezkedési lehetőségeiket. A 2014–2020 közötti időszakra a kormány és az Európai Bizottság által kötött partnerségi megállapodásban egyébként fontos célként szerepel a korai iskolaelhagyás mértékének csökkentése.
Ennek érdekében a kabinet már 2014 végén elfogadta a végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégiáját. Már tavaly elindult a 25 év alatti pályakezdők elhelyezkedését vagy az ezt segítő képzettséghez jutást elősegítő ifjúsági garanciaprogram, amelyben vannak olyan elemek, amelyeket e probléma megoldására is lehet alkalmazni.
Ezen túlmenően azonban az Emberierőforrás-fejlesztési operatív program (EFOP) keretéből várhatóan még 2016 első negyedévében elindul egy négymilliárd forintos keretű pályázat, amely a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését célozza. Az NGM egyébként 2016-ra tervezi a Szakképzési hídprogram elindítását is azon tanulóknak, akik betöltötték a 15. évüket, de legfeljebb hat általános iskolai osztályt végeztek el, illetve akik már nem tankötelesek, és a képzésbe lépés előtt legfeljebb 23 évesek.
A szakiskolai lemorzsolódás csökkentésére az EFOP mellett Gazdaságfejlesztési és innovációs programban lévő források is rendelkezésre állnak majd. Ez utóbbiak elsősorban a szakképző intézményeknek lesznek elérhetők, többek között az iskolák kulcskompetencia-fejlesztő kapacitásainak megerősítése, az alapkészségek fejlesztésére alkalmas eszközrendszer javítása révén. A szakképzési centrumokban a közvetlen célcsoportot a pedagógusok jelentik, de a tanulók és családjuk is számíthat a közvetett pozitív hatásokra.