Tíz év alatt megtízszereződött a kis és közepes cégek által használt marketingeszközök száma. Még mindig a Facebook dominál a kkv-k eszköztárában, de a felszín alatt már érezhetően romlik a megítélése: csökken a hatékonysága, nem tartják hitelesnek és nem bíznak benne – ismertette a tíz éve folyó felmérés legfrissebb eredményeit Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő a napokban rendezett 10. Marketing Expón.
2009-ben, amikor első alkalommal végezték el a kutatást, 11 eszköz közül választhattak a kkv-k, ma több mint 100 közül. A tíz leggyakrabban használt marketingeszközből öt még mindig a kék óriáshoz köthető.
A listát idén is a facebookos céges oldal vezeti (64 százalék), a második leggyakrabban használt eszköz a honlap (50 százalék), amit a Facebook-hirdetés (47 százalék), majd negyedikként az ajánlás (45 százalék) követ. Erősödött a blog használatának népszerűsége (37 százalék), ez négy helyet javítva az 5. leggyakrabban használt eszköz.
Először került a 10 közé az Instagram (33 százalék), amely a tavalyi 15. helyről a 7. helyre ugrott, köszönhetően a platformot birtokló Facebook munkálkodásának. A Google Ads évek óta bebetonozta magát a toplistán, és stabilan őrzi a pozícióját. A keresőoptimalizálás (29 százalék) évről évre veszít a népszerűségéből, idén a 10. helyre csúszott vissza.