Az Ikarus Egyedi Kft. vezetése közleményében arról tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy az utóbbi idők fizetési nehézségeinek kezelése érdekében tegnap csődvédelmet kért. A csődeljárás legfőbb célja, hogy a társaság működését reorganizálják és fizetőképessége helyreálljon.
A közlemény hangsúlyozta, hogy az Ikarus Egyedi Kft. az a társaság, amelyik hosszú idő óta először rendelkezik magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal, tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte, így az elektromos midibuszra kiírt pályázatot 1,5, míg a 180 darab csuklósbuszra kiírtat közel hárommilliárd forinttal olcsóbb ajánlatával nyerte el a külföldi gyártók előtt.
A társaság tevékenységével a magyar büdzsének eddig megközelítőleg ötmilliárd forint bevételt hozott, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további hárommilliárd forint bevételt és megtakarítást eredményezne. Mindezekre tekintettel az Ikarus Egyedi Kft. arra kérte a kormányt, hogy a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek, és vegyen részt a reorganizáció folyamatában.
Mészáros Csaba ügyvezető korábban lapunknak nyilatkozva elmondta, hogy nincs megoldva a csuklós buszok gyártásának finanszírozása, és a megrendelés túlságosan későn érkezett a vállalkozásnak. A gyártás milliárdos költségeket jelent a vállalkozónak, tekintettel arra, hogy egy jármű 75-80 százalékát az alkatrészek és a beszállítók szolgáltatásai teszik ki. Tehát nemcsak a dolgozók bérét, de az alvállalkozókat is fizetnie, finanszíroznia kell.
A nemzetközi gyakorlat szerint ilyen nagy összegű sorozatgyártáshoz a cégek harminc-ötven százalékos előleget szoktak igényelni. Erre az Ikarus Egyedi Kft.-nek a közbeszerzési kiírás miatt nem volt lehetősége.
A BKV által üzemeltetett elektromos midibuszok, valamint a már elkészült csuklósok minőségi színvonalát ért kritikákra reagálva az ügyvezető kérdésünkre elmondta, nap mint nap tapasztalja, hogy a hazai gyártású járművek megjelenése piaci érdekeket sért. Emiatt részben az itt jelen lévő nemzetközi márkák, részben a használt buszok és alkatrészek kereskedelmével foglalkozó vállalkozások részéről tapasztalnak nyílt és indirekt támadásokat. Mészáros Csaba ezeket sejtette a nyilvánosságra került kritikák hátterében.