Pénteken elindult a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) éles üzeme, a rendszer az eddigi figyelmeztetések helyett egyből bírsághatározatokat kézbesít az objektív felelősség elve alapján a túlterhelt járművek üzemben tartói számára – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Az országszerte 89 mérőhelyen telepített, 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét. Az eddigi tapasztalatok a tárcát meggyőzték, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára: 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek a szabálysértőknek. Azt is hozzátették, hogy a rendszer bevezetésével a fuvarozóknak új kötelezettségük nem keletkezik, eddig sem volt szabad túlterhelni a járműveket.
A fuvarozók szerint ezzel szemben a próbaüzem rámutatott a rendszer problémáira: a mozgás közben mérő berendezések és a statikus hídmérlegek adatai között a fuvarozók tapasztalatai szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik. Az érdekképviseleti szervezetek ezért levélben fordultak a minisztériumhoz, és a TSM tesztüzemének meghosszabbítását, valamint a korábban a bírságrendeletben is biztosított 500 kilogramm tengelysúly- és össztömeg-toleranciaérték újbóli bevezetését kérik.
A közúti fuvarozói érdekképviseleti szervezetek, a NiT Hungary, a FUVOSZ, az MKFE, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége tegnap egyeztetést folytatottak Mosóczi Lászlóval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával. A NiT Hungary azt javasolta, hogy a TSM éles üzemének elindítását legalább az év végéig halasszák el.
A próbaüzem december 31-ig történő meghosszabbításával el lehetne kerülni a várhatóan igen nagy számú jogsérelmet, amely a mérés pontatlanságaiból adódik, illetve azokat a kedvezőtlen társadalmi reakciókat és negatív gazdasági hatásokat, amelyeket a tömeges bírságolás gerjeszthet.
A kormány azért határozott a rendszer országos kiépítéséről, mert a túlsúlyos járművek jelentősen hozzájárulnak az úthálózat rongálódásához, az ilyen járművek balesetveszélyek, illetve üzemeltetőik indokolatlan versenyelőnyt élveznek a szabálykövetőkkel szemben.