Számos, a szolgáltatók által megállapított, úgynevezett szabálytalan vételezéssel kapcsolatos panasszal találkozik a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH). A fogyasztásmérők, a mérési és a vezetékrendszer, a plombák véletlen megrongálódása vagy szándékos manipulálása nemcsak drága mulatság, de életveszélyes is lehet.
Ha a villamosenergia-, földgáz- vagy víziközmű-szolgáltató szabálytalan vételezést állapít meg, kötbér, illetve a felmerült költségek megfizetésére szólíthatja fel a fogyasztót. Az ingatlanokban elhelyezett fogyasztásmérő rendszerek működésébe ezért nem tanácsos beavatkozni, sőt érdemes havonta ellenőrizni, hogy a berendezések sértetlenek és megfelelően működnek-e.
Fontos tudni: bár a fogyasztásmérők a szolgáltatók tulajdonában vannak, azok megóvása a fogyasztók kötelezettsége. Érdemes megvédenünk a készülékeket a környezeti, mechanikai hatásoktól és attól is, hogy illetéktelenek hozzáférjenek. Ha látjuk, hogy a készülékkel valami nincs rendben – hiányoznak a plombák, megsérült vagy eltűnt a mérő –, késlekedés nélkül jelezzük a szolgáltatónknak. A hibát ne próbáljuk saját kezűleg megjavítani, hanem azonnal hívjuk a szolgáltató hibabejelentő vonalát.
A fogyasztó akkor válhat szabálytalan vételezővé, ha eltávolítja, meghamisítja, megrongálja a készülék vagy a mérési rendszer plombáit, jelzéseit, ezáltal lehetővé válik a méretlen vételezés, vagyis a lopás műszaki feltétele. De az is büntetést von maga után, ha a fogyasztó nem jelenti be haladéktalanul a szolgáltatónak a fogyasztásmérő vagy a mérési rendszer plombáinak, jelzéseinek sérülését vagy hiányát. Értelemszerűen a szolgáltatás mérés nélküli igénybevétele vagy a vezetékrendszerre való engedély nélküli rákapcsolódás is szabálytalan vételezésnek minősül.
Mivel a fogyasztásmérő berendezés az elosztói vezetékhálózatot üzemeltető szolgáltató tulajdona, a cégek a szabálytalan vételezések felderítése érdekében ellenőrzéseket végezhetnek. A felhasználási helyeken a fogyasztó köteles a vizsgálatban együttműködni, azt nem akadályozhatja meg. A szolgáltató előzetes bejelentés nélkül ellenőrizhet, de például hibaelhárítás, mérőcsere vagy kikapcsolás során is vizsgálódhat. Az ellenőrzést a felhasználó, annak képviselője vagy független tanú jelenlétében lehet lefolytatni, és a felhasználónak biztosítania kell a fogyasztásmérőhöz való hozzáférést.
Ha a szolgáltató a szabálytalan vételezés gyanúját állapítja meg, azt jegyzőkönyv mellett fényképekkel is dokumentálnia kell. Le kell szerelnie a mérőt, amelyet be kell csomagolnia, majd az ellenőrök és a fogyasztó aláírásával hitelesíteni. Amennyiben a mérési rendszer állapota lehetővé teszi, a szolgáltató gondoskodik új mérő felszereléséről.
Az ellenőrzés előtt a felhasználónak jogában áll felkérni az ellenőröket, hogy igazolják magukat és adjanak tájékoztatást az ellenőrzés céljáról.
A fogyasztó az ellenőrzésről készülő jegyzőkönyvben megteheti észrevételeit az ellenőrzéssel kapcsolatban, és nyilatkozhat arról, hogy egyetért-e a jegyzőkönyvben foglaltakkal, illetve elismeri-e a szabálytalan vételezést.
A jegyzőkönyvet figyelmesen végig kell ovasni, ugyanis azt – egyet nem értés esetén is – köteles aláírni az érintett. Amennyiben a szabálytalan vételezést a fogyasztó nem ismeri el, először a szolgáltatóhoz fordulhat panasszal, akinek 15 napon beül kell válaszolnia. Elutasítás esetén a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatalt lehet megkeresni a problémával.