Hosszú éveken át a hazai autóbuszgyártás újraélesztését remélték a szakemberek a távolsági autóbuszos közszolgáltatás 2017-es piacnyitásától. Jelenleg csak az állami tulajdonban lévő Volán-társaságok (tavalyi átszervezésük után regionális közlekedési központok) végezhetnek állami költségtérítéssel támogatott, menetrend szerinti autóbuszos személyszállítást. Az állami buszos cégek azonban csak akkor indulhatnak eséllyel a közszolgáltatási pályázatokon, ha megújítják 14-15 éves átlagéletkorú járműflottájukat. Az állami tulajdonost képviselő vagyonkezelő éveken keresztül azt közölte a cégekkel és a nyilvánossággal is, hogy központi beszerzéssel 1200-1400 új járművel látják el a társaságokat, azonban mindez a mai napig várat magára. Meg nem erősített hírek szerint változott a koncepció, olyan vállalkozások pályázatát várják majd, amelyek maguk gondoskodnak a járműparkról. Ez azt is jelenti, hogy a központi nagy buszbeszerzés elmarad, és a magyar gyártóknak tett ígéretek sem érvényesek.
Ennek fényében érdekes a hír, hogy új üzemcsarnokot épít Mosonmagyaróváron a Kühne Zrt., vagyis a Kravtex autóbuszgyártó tulajdonosa. A csaknem félmilliárd forint értékű beruházást saját erőből valósítja meg a mezőgazdasági gépek és autóbuszok gyártásával foglalkozó cég. Süle Csaba vezérigazgató az MTI-nek elmondta, hogy a már meglévő, több mint 10 ezer négyzetméter alapterületű csarnokot bővítik további 5600 négyzetméterrel. A vasbeton váz már áll, a tetőszerkezet készül, és a tervek szerint 2016 első felében fejezik be a munkálatokat. Az új csarnokban elsősorban az összeállított autóbuszok vázmunkáit végzik majd. Ezzel a mosonmagyaróvári lesz Magyarország legnagyobb autóbuszgyára.
Süle Csaba azt is elmondta, hogy a fejlesztéssel a helyközi személyszállítás piacának 2017-ben tervezett liberalizációjára készül fel a Credo buszokat 1999 óta gyártó magyar cégcsoport, a Kravtex-Kühne. Arra számítanak, hogy a kialakuló versenyhelyzetben meghatározó tényező lesz a szolgáltatók buszparkjának az életkora, várható tehát a fiatalítás, az új buszok beszerzése. A cég évente legalább 100-120 jármű értékesítését szeretné elérni.
A mosonmagyaróvári Kühne Zrt.-nek közel 300 alkalmazottja van, ami lényegesen nem változott az elmúlt években. Az új csarnok megépítésével akkor várható jelentősebb létszámbővítés, ha a termelési feladatok növekedése ezt majd indokolja – mondta a vezérigazgató.
A Kühne Magyarország legrégebbi gépgyára, amely megtartotta eredeti profilját, a vállalat jövőre lesz 160 éves. A Kühne Zrt. legutóbbi jelentős fejlesztése a 2011-es autóbusz-modernizációs projekt volt, amelynek keretében megújítottak több járműcsaládot, valamint kifejlesztették az Econell, Inovell és Optinell busztípusokat. Emellett többek között új lézer vágógépet, hegesztőberendezéseket és targoncákat vásároltak. A mintegy 450 milliós beruházáshoz csaknem 130 millió forint támogatást nyert a Kühne.
A Kravtex az elmúlt években mérsékelt sikereket ért el a jármű-értékesítés területén. Emlékezetes, hogy 2012-ben több mint száz elkészült busz állt a cég udvarán, amit nem tudtak eladni, miután a vagyonkezelő megtiltotta a Volán-társaságoknak új járművek beszerzését. Ebben az évben egyetlen nagyobb eladásról adott hírt a sajtó. A Pannon Volán Autóbusz-közlekedési Zrt. a saját részére, valamint a Gemenc Volán Zrt. és a Kapos Volán Zrt. megbízásából 60 helyközi szóló autóbuszt vásárolt a Kravtex Kereskedelmi Kft.-től. A beszerzés eredetileg becsült ellenértéke nettó 3 milliárd forint volt, a nyertes társaság ajánlatában nettó 2 milliárd 996 millió forint szerepelt. A buszokból 35 a Pannon Voláné, 12 a Kapos Voláné, 13 a Gemenc Voláné lett.