A személyszállítási ágazatban tapasztalható adóügyi visszaélések csökkentéséért rendelt el az utóbbi időben számos ellenőrzést a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A revizorok némelykor a hivatásos taxisokhoz ültek be, máskor telefonos alkalmazás segítségével hívtak alternatív fuvarost, de ellenőrizték az úgynevezett telekocsizás módszerét is. – A személyszállítás vizsgálata jó ideje szerepel a NAV legfontosabb célkitűzései között – mondta érdeklődésünkre a szervezet szóvivője, Kis Péter András. A fuvarozók miatt rendszeresen érkeznek közérdekű bejelentések a hivatalhoz, így nemegyszer a csalódott, felháborodott fogyasztók hívták fel egy-egy szolgáltatóra a hatóság figyelmét.
A hivatásos taxisok ellenőrzésének tapasztalatai nemigen változtak az utóbbi időben. A szabályszegések száma napközben nem nevezhető kiugrónak, az éj leple alatt azonban már más viszonyokat találni. Éjszaka és hajnalban gyakrabban fordul elő szabálytalanság – leginkább az, hogy az utas számla, bizonylat nélkül marad.
Az okostelefonos alkalmazással hívható fuvarok – mint például az Uber – kapcsán végzett hatósági ellenőrzések tapasztalatai egészen más helyzetről árulkodnak. A vizsgálatok adatai szerint e fuvarozók egyikének sem volt adószáma, s a viteldíjról sem kapott adóügyi bizonylatot a revizor. A NAV több esetben is mulasztási bírságot szabott ki az érintett sofőrökre. Erre akkor került sor, amikor a hivatal megállapította, hogy a vezető rendszeres jövedelmet szerzett a bejelentés nélkül folytatott mobiltelefonos fuvarozásból. – Az érintettek elismerték mulasztásukat: az ilyen ügyekben egyszer sem indult per, de még csak fellebbezést sem terjesztettek elő a megbüntetett személyek – jegyezte meg a szóvivő.
Az úgynevezett telekocsizás kapcsán is számos vizsgálatot végeztek el tavaly. Ennek a közlekedési formának a lényege úgy foglalható össze, hogy több, egymást általában nem ismerő ember összedobja a rendszerint hosszabb távú utazás költségét. – A kérdés az, hogy a sofőr üzletszerűen fuvarozza-e a rendszerint az internetes csatornákon jelentkezőket – kezdte Kis Péter András. Ilyenkor ugyanis gazdasági tevékenységről, szolgáltatásról van szó, így kell az adószám. Lényeges az is, hogy az alkalmi utasoktól kapott összeg meghaladja-e az útiköltséget. Adózni ugyanis akkor kell, ha a befolyó pénz nagyobb a kiadásnál. – Mindez azt is jelenti – jegyezte meg a szóvivő –, hogy a szabályok megtartását a telekocsizásnál minden egyes esetben külön-külön meg kell vizsgálni. Hozzátette: csakis az összes tény számbavétele után állapítható meg, hogy kell-e valamely érintettnek adót fizetnie. A NAV a statisztika szerint nemhiába ellenőrizte a látókörébe került telekocsizókat: bírságról ilyenkor is született hatósági határozat.