A testület a földgáz-, villamosenergia- és víziközmű-szolgáltatást igénybe vevők számára azt tanácsolja egy esetleges ellenőrzés kapcsán, hogy mivel egyre gyakoribbak a visszaélések, először érdemes meggyőződni arról, hogy a közműcég képviselőjeként bemutatkozó illető valóban az-e, akinek mondja magát. Rendszeresen jelennek meg figyelmeztetések a szolgáltatóktól, amelyek arról szólnak, hogy álellenőrök kérnek bebocsátást a fogyasztóhoz, akár azzal a céllal, hogy a vagyontárgyait eltulajdonítsák. Akinek nincs takargatnivalója, igazolni fogja magát – szögezték le a békéltetők.
Érdemes ugyanakkor észben tartani, hogy ha a fogyasztó nem engedi be a szolgáltató emberét, akkor a hivatalosan és jogszerűen eljáró ellenőr akár az illetékes járásbírósághoz is fordulhat, és ilyenkor úgynevezett nemperes eljárásban kötelezhetik a lakástulajdonost a szükséges munkálat elvégzésére. Ha a fogyasztót már kétszer írásban figyelmeztették, hogy biztosítsa az ingatlanba való bejutást, újabb sikertelen kísérlet után a szolgáltató bírósághoz fordulhat.
Érdemes az ellenőrzésnél végig jelen lenni, a felvett jegyzőkönyvet elolvasni. Ha az ellenőrzést végző személy szerint bármilyen probléma van a mérővel, a fogyasztónak joga van ezt vitatni, amit a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni. Ez amiatt fontos, mert a békéltető testület előtt nem egy szolgáltató hivatkozott már arra, hogy a fogyasztó nem tüntetett fel semmilyen kifogást, így közvetetten elismerte a mérőóra megrongálását.
Ha bármilyen rendellenességet találnak az ellenőrzés során, és ez alapján az órát le akarják cserélni, annak szigorú szabályai vannak. Leszerelés előtt a szolgáltató embereinek az órát le kell fényképezniük, sőt annak becsomagolt állapotáról is fényképet vagy felvételt kell készíteni. A fogyasztó ebből jogosult egy példányra. Alapvetően fontos megőrizni minden papírt, amely a mérővel kapcsolatos, ez ugyanis később fontos bizonyíték lehet vita esetén.
Nem utolsó szempont az sem, hogy ki állja az óra cseréjének költségét. Mivel a gázórák és a villanyórák a közszolgáltatók tulajdonában állnak, a hitelességi idejük lejáratakor a szolgáltatók azokat a saját költségükön kötelesek kicserélni. Ha a fogyasztó bármilyen hibát észlel, azt haladéktalanul be kell jelentenie. A szolgáltatónak tizenöt napon belül ellenőriznie kell a gázmérőóra működését (ha villanyóráról van szó, három munkanapon belül), sőt azt cserélni kell, ha a hiba bebizonyosodott, vagy a mérés lép át bizonyos hibahatárt. A csere ekkor díjmentes, ellenkező esetben a fogyasztónak ki kell fizetni a bevizsgálást.
A békéltetők szerint érdemes azzal is tisztában lenni, hogy ha a gázóra vagy a villanyóra hitelességi ideje lejárt, és emiatt van szükség cserére, nem állíthatnak be csak úgy a fogyasztó otthonába. Ha gázóráról van szó, tértivevényes ajánlott levélben vagy egyéb igazolható módon kell a fogyasztót értesíteni.
A villamosenergia-mérőóra esetében szintén nem maradhat el az előzetes írásbeli értesítés.