Bár a külföldről behozott használt autóknak már csak 40 százaléka dízel – korábban 60 volt –, az idén jósolt, csúcsot jelentő, több mint 150 ezer darabos, 11 éves átlagéletkorú importból több tízezer jármű tulajdonosát érheti kellemetlen meglepetés, ha jövő télen megszállja a várost a füstköd. Mint emlékezetes, tovább korlátozzák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban, miután így döntött a Fővárosi Közgyűlés a közelmúltban.
Az elfogadott határozat szerint jövő október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – vagyis Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is, miközben jelenleg ez csak az Euro 2-es gépkocsikra érvényes. A döntés értelmében a korlátozás egy évvel később, azaz 2019. október 1-jével riasztási fokozat elrendelése esetén már a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművekre is vonatkozik majd.
Az Euro 3-as dízelek jelenleg tizenkét-tizenöt éves autók, az Euro 4-es besorolás pedig tíz év körüli kocsikat jelent. Tekintve, hogy a használtautó-importban a járműveknek mindössze 20 százaléka tartozik az öt évnél ifjabb korosztályba, miközben 62 százalékuk legalább tízéves, átlagéletkoruk pedig tizenegy év, jól látható, hogy a behozatal csaknem felét olyan autók teszik ki, amelyek vagy jövőre, vagy 2019-től szmogriadó riasztási fokozata idején reggel 6-tól este 10-ig nem közlekedhetnek majd Budapesten.
Mindebből az következik, hogy a dízelmotoros autókat kedvelő budapesti autósok csak viszonylag fiatal – öt-hat éves – autót választhatnak, ha el akarják kerülni a korlátozást, illetve még fiatalabbat, ha feltételezzük, hogy autójukat három évnél hosszabb ideig óhajtják használni.
Azonban az is megeshet, hogy a magyar főváros vezetése – hasonlóan számos európai nagyvároséhoz – további korlátozásokat vezet be a dízelautók használóival szemben, hiszen olyan települések is vannak Európában, amelyek célul tűzték ki a belső égésű motorokkal szerelt gépkocsik teljes kitiltását a belvárosból. Ez utóbbi szándék azonban akadályba ütközhet, ha az áruszállító járművekre is ki akarják terjeszteni a korlátozást, ugyanis a kereskedelem áruellátását világszerte dízelmotoros teherautókkal végzik.
A használt autók vásárlóit talán azért nem aggasztja túlságosan a fővárosi szmogriadó-szabályozás szigorítása, mert az elmúlt évtizedekben igen ritkán került sor széles körű tiltásra Budapesten, és akkor sem sokáig. Idén januárban azonban hetekig megült a város felett egy hideg légpárna, és az agglomerációból munkába járók közül sokan kénytelenek voltak otthon hagyni a gépkocsit.
Az online elérhető légszennyezési térképeknek köszönhetően azonban kiderült, hogy Budapest levegőjét a fűtési szezonban elsősorban a szilárd tüzelésű kazánokból, illetve a kéményekből távozó füst rontja. A gépkocsik számának érezhető mértékű csökkenése ellenére a szmog nem enyhült jelentősen, amíg a szelesebb időjárás be nem köszöntött. Ennek ellenére nem lenne meglepetés, hogy ha a dízelmotoros autók aránya a behozatal egészét tekintve a jövőben tovább csökkenne.