Több mint ötezren kértek segítséget tavaly a Budapesti Békéltető Testülettől, a lezárt ügyek 70 százaléka megegyezéssel végződött, a fogyasztók és a vállalkozók jelentős része elégedetten távozott – közölte Baranovszky György, a testület elnöke egy hétfői sajtótájékoztatón.
Elmondása szerint 2013 óta folyamatosan emelkedik a testülethez fordulók száma: 2014-ben 3720, 2015-ben 4243, 2016-ban pedig 5101 fogyasztónak segítettek. A tavalyi ügyek közül 3260 megegyezéssel, 445 pedig ajánlás jellegű – 83 százalékban teljesített – döntéssel zárult. Megalapozatlannak 1182 kérelem bizonyult, kétszázat hatáskör hiánya miatt utasítottak el, és mindössze 14 esetben kellett kötelezniük valakit. Az összes panasz többsége valamilyen szolgáltatással – főleg közlekedési, postai, távközlési és közszolgáltatás – kapcsolatban érkezett, a termékek és árucikkek miatti kifogások többnyire lábbeliket, híradástechnikai készülékeket, gyógyászati készítményeket érintenek.
Ügytípus szerint a legtöbb panasz – összesen 2361 – kereskedelmi ügyekben (például garanciális javítások, internetes vásárlás, termékbemutató) érkezett, az egyéb szolgáltatásokat (mint például hírközlés, parkolási bírságok, úthasználat, személyszállítás) 1821, a közszolgáltatásokat pedig 382 fogyasztó kifogásolta, pénzügyi tárgyban 241, utazási ügyekben 152, építőipari ügyekben 139 megkeresés érkezett tavaly a testülethez – közölte az elnök.
Felhívta a figyelmet az e-kereskedelem térnyerésére és az ebből adódó problémákra, többek között arra, hogy netes vásárlásnál is lehet élni az elállási joggal. Figyelmeztetett viszont arra, hogy az internetes kereskedelemben sokszor nem vállalkozás, hanem magánszemély kínál árut vagy szolgáltatást, ilyen esetekben pedig a békéltető testületek nem intézkedhetnek.
A békéltető testület elnöke szerint az utóbbi években egyre inkább erősödik a fogyasztói tudatosság, de arra is felhívta a figyelmet, hogy sokan még mindig nem tudják, hogy a fővárosi és a megyei békéltető testületek gyorsan, egyszerűen és ingyenesen oldhatják meg a fogyasztó és a vállalkozó közötti vitát, így a fogyasztóknak nem kell bírósághoz fordulniuk.