Nemzetközi szinten is komoly kutatások központjává válhat hazánk az autonóm járművek fejlesztése terén. Mint emlékezetes, ez év tavaszán jelentette be a Orbán Viktor miniszterelnök és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány Zalaegerszeg mellett tesztpályát épít, amelyet kifejezetten az önmagukat vezető járművek fejlesztésének igényei szerint alakítanak ki. Az úgynevezett Recar projekt azonban nem csak egy próbapálya építését célozza – mondta Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár az Autopro.hu kérdésére.
A politikus, aki korábban a Knorr-Bremse hazai leányvállalatának az egyik vezetője volt, kifejtette: az, hogy egyre több vállalat dönt jelentős kutatás-fejlesztési tevékenység magyarországi letelepítéséről, nem véletlen. A Budapesti Műszaki Egyetemen már 80-as években elkezdtek egy olyan kutatási irányt, amely az első lépést jelentette a járműirányítás területén. Aztán a későbbi években sorra megjelentek az ugyanezen rendszerek fejlesztésével foglalkozó cégek Magyarországon – a Knorr-Bremse, a ThyssenKrupp, a Bosch, a Continental, a Valeo –, mert az egyetemeken már rendelkezésre állt a szükséges tudás, volt mire építeni.
– A következő lépés ezen az úton annak a felismerése, hogy olyan tesztpályát építsünk Magyarországon, amely vezető nélküli járművek tesztelésére is alkalmas, és szükség van rá a régióban – mondta Palkovics László. Nem igazán léteznek hasonló tesztpályák a világon, vagyis a döntés mögött komoly kutatás-fejlesztési, képzési, ipari, gyártási háttér húzódik meg. Ráadásul a pályának a tervek szerint lesz egy olyan nyúlványa, amely Zalaegerszeg egy kijelölt zónáját is magában foglalja. Amint a kutatások, a technológia fejlettsége elérik a megfelelő szintet, városi körülmények között is tudnak majd teszteket végezni a fejlesztők. A város kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy ne csupán hazai igényeket tudjanak kielégíteni.
A fejlesztés nem szorítkozik Zalaegerszeg környékére. Budapest környéki cégekkel a kormány részéről arról egyeztettek, hogy az M7-es autópálya egy jelentős szakaszát úgy alakítanák át, hogy alkalmas legyen önvezető technológiák vizsgálatára. A Zalaegerszeg és az M7-es között építendő autópálya-szakasz pedig kifejezetten ilyen tesztekre lesz felkészítve, például autonóm teherautó-konvojokat is lehet majd ott közlekedtetni.