Az idei aranyvasárnap csaknem hat százalékkal múlta alul a Tesco áruházlánc a vállalat egy évvel korábban ezen a napon mért eredményeit. Azonban ezt már a február végén kezdődött újabb üzleti év tervezésénél is így számították a vállalatnál, ami azt jelenti, már a kötelező vasárnapi pihenőnap márciusi bevezetése előtt látszott a bevételeken, hogy nem rázza meg az áruházlánc éves forgalmát a rövidebb nyitva tartási idő – értesült a Magyar Idők piaci körökből. Mostanra kiderült, a februári várakozásoknak megfelelően éves szinten jól teljesítettek a napi fogyasztási cikkek piacán a legnagyobb értékesítőnek számító Tesco áruházak a boltzár bevezetése után is, a hétköznapi eladások ugyanis egész évben élénkebbek voltak a tavalyinál. A decemberi bevásárlási szezonban pedig felülmúlta a várakozásokat a láncnál értékesített termékek mennyisége, melyhez különösképpen hozzájárult az online bevásárlások becslések szerint tíz százalék körüli bővülése is – mondta lapunknak egy áruházvezető. Úgy fogalmazott, elszoktak a vásárlók a vasárnapi vásárlástól, viszont a karácsony előtti hagyományos bevásárlási roham utolsó napjaiban, vagyis a múlt kedden és szerdán messze felülmúlta a várakozásokat az üzlethálózat forgalma.
Azt az Országos Kereskedelmi Szövetség is jelezte lapunknak, az adventi nyitva tartás idején a korábbi évek tapasztalataihoz képest a vásárlók nem rohamozták meg vasárnaponként az üzleteket. Az idén nem az adventi vasárnapok voltak a meghatározók a decemberi bevásárlások során, hanem a hétköznapok, illetve a szombat, amikor tavalyhoz képest jóval élénkebb volt a fogyasztás főként a nagy láncok üzleteiben, de a kisebb kereskedőknél is. Ennek köszönhetően becslések szerint éves szinten 2015-ben 5 százalékkal nőttek az eladások a hazai kiskereskedelemben.
Az áruházak dolgozói ezekben a napokban sem pihennek: néhány napos szünet után mától a két ünnep között jellemző szezonális termékek vására, illetve a készleten lévő iparcikkek kiárusítása kezdődött. Ráadásul az ajándékvásárlók egy része tudatosan kivárta a karácsony utáni napokat, hogy a leértékeléseknek köszönhetően olcsóbban jusson hozzá az áhított termékekhez, habár az akciózás januárban még több üzletben jellemző lesz. Az egész évben tapasztalt élénkebb vásárlások alapján a bevásárlóközpontokban ritka lesz a két ünnep között zárva maradó üzlet, illetve a napi fogyasztási cikkeket kínáló láncok is felkészülten várják az óévbúcsúztató programokra készülő vásárlókat.
Idén különösen kedvező akciókkal csábítják az érdeklődőket az online kereskedők is. A mind élesebb piaci versenyben a temérdek hirdetés között nem meglepő az olyan ajánlat, amely például az ünnepek előtt 390 ezer forintért kínált olasz bútort a két ünnep között 150 ezerért ad. E napokban ruházati cikkeket, műszaki eszközöket, játékokat, könyveket is árulnak ötödáron, illetve 50-60 százalékos leértékeléssel.
Nincsenek kevesen azok sem, akik a karácsonyra vásárolt ajándékok cseréje miatt keresik fel a kereskedőket ezekben a napokban, akár elromlott a termék, akár csupán arról van szó, hogy nem tetszett a megajándékozottnak. Utóbbi esetben a kereskedő jóindulatán múlik, kicseréli-e az árucikket vagy visszaadja annak vételárát, ha ugyanis csak ízlésbeli kérdésről van szó, a termék jogi értelemben nem számít hibásnak, így az értékesítőt nem kötelezi jogszabály arra, hogy együttműködjön – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.