A Coface adatai szerint a térségben elsősorban Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Szlovéniában és Romániában jelentős az autógyártás mértéke. A Skoda és a Dacia két olyan rendkívül erős helyi márka a régióban, amely a külföldi tőkebefektetések magas szintjének köszönhetően versenyben maradt a globális piacon – írta a hitelbiztosító.
A szektor több országban az egész nemzetgazdaság szempontjából meghatározó. Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában a teljes ipari termelés 10 százalékát teszi ki a járműgyártás. A közép-kelet-európai autógyártás ugyanakkor nagymértékben függ a külföldi kereslettől, hiszen a járművek nagy része külföldi piacokra – elsősorban az eurózóna országainak piacaira – készül.
Jelenleg azt látjuk, hogy az euróövezet kezd magához térni, növekszik a kereslet, így javulnak a kilátások – mondta Gyurácz Németh Iván, a Coface és az M27 Absolvo tanácsadó cég Exportkooperáció néven futó projektjének szakértője, hozzátéve, hogy bár az orosz kereslet csökkenése negatív hatással van a szektorra, ezt kompenzálja az egyéb exportpiacok növekvő kereslete és a közép-kelet-európai régión belüli eladások.
A közép-kelet-európai országokban összesen 33 autógyár működik, és a régióban 2013-ban több mint 850 ezren dolgoztak az autóiparban.