Állandó téma a fogyasztóvédelmi fórumokon a közműtartozás elszámolásával kapcsolatos vita a szolgáltatóval. Nemritkán olyan esetek miatt fordulnak a segítségért az ügyfelek, amelyek már megszűnt szolgáltatói szerződés után több évvel is fennálló követelések kapcsán merülnek fel.
A Budapesti Békéltető Testületnél az ilyen ügyekkel is foglalkoznak, több olyan eljárásuk volt már, ahol a fogyasztók olyan kérelmet adtak be, amelyben azt kérik, hogy a behajtócég törölje a tartozásukat, mivel erről a korábbi szolgáltató nem küldött semmilyen felszólítást vagy értesítést.
Egyik esetben például mobilinternetre kötöttek szerződést a hírközlési szolgáltatóval, majd mivel az ügyfél a korábbi címéről elköltözött, nem kapta meg a felszólítást egy állítólagos számlatartozásról. Három év után a tetemes mértékű tartozásról egy behajtócég küldött a fogyasztónak felszólítást, és egyezségként felajánlotta a hathavi részletfizetést. Az ügyfél viszont a békéltető testületi eljárásban vitatta, hogy tartozása lenne, és kérte annak kimutatását. Arra hivatkozott, hogy három éven keresztül egyszer sem szólította fel őt a szolgáltató, tehát a követelés már elévült. Egy másik fogyasztó a vidéki ingatlanának áramtartozásáról kapott értesítést a követeléskezelő cégtől akkor, amikor az ingatlanát már régen eladta.
Mindkét esetben a békéltető testületi eljárásban egyezség született és a tartozásokat törölték, mivel a vállalkozások elévülési időn belül nem küldtek felszólítást, és az eljárásban a követelések elévülésére az érintettek hivatkoztak.
Sokszor a szolgáltatók a fogyasztói szerződésből keletkezett pénztartozásokat engedményezik követelést kezelő cégekre, amely engedményezésről a fogyasztót is értesíti. Ezután a tartozó ügyfél már csak az engedményessel szemben tud hivatkozni a tartozása esetleges elévülésére – ismertette Kolyvek Antónia, a testület szóvivője. Mint mondta, amennyiben a követeléskezelő vállalkozás nem tudja tértivevénnyel vagy más egyéb módon igazolni, hogy az elévülési időn belül küldött felszólítást a fogyasztó részére, akkor a tartozás később bírósági úton már nem érvényesíthető.
Az általában ötéves időtartamú elévülés az időmúlás azon jogkövetkezménye, amely megszünteti a pénztartozás bírósági úton történő érvényesíthetőségét. Arra azonban, hogy a pénztartozás már elévült, a fogyasztónak kell hivatkoznia, ha viszont utóbb kifizeti a tartozást, akkor már nem követelheti vissza a pénzt. Érdemes tudni, hogy az elévülési időt megszakítja, ha a pénztartozást a fogyasztó elismeri vagy annak részletfizetésében megállapodik, arról felszólítást vesz át vagy a követelést fizetési meghagyásos, illetve bírósági eljárásban vele szemben érvényesítik.
Az elektronikus hírközlési szerződésekből eredő polgári jogi igények egy év alatt évülnek el, amelyet a fizetési késedelem vagy a hibás teljesítés bekövetkezésétől kell számítani. A jogosulatlan úthasználatból, illetve a parkolási pótdíjakból eredő tartozások szintén egy év alatt évülnek el. A víz- és csatornadíjból vagy a szemétdíjból eredő tartozások elévülési ideje öt év, míg 2018 decemberében módosult a gáz- vagy áramszolgáltatással kapcsolatban keletkezett tartozások elévülési ideje három évre.