Alapjaiban forgatná fel a digitálisjáték-piacot, ha beigazolódna a szaksajtóban megjelent elképzelés. A Polygon szaklapban megszólaló elemezők szerint a Microsoft az Xbox játékkonzolja piacának megerősítése érdekében felvásárlásokra készül, és olyan fajsúlyos célpontokat szemelt ki magának, mint az Electronic Arts (EA) vagy a Valve Corporation. Ha ez a két ügylet megvalósulna – és ez nem feltétlenül a sor vége –, az nagyjából 45 milliárd dolláros, több mint 11 ezer milliárd forintos ügyletet jelentene. Ez Magyarország éves bruttó hazai termékének (GDP) a harmada.
A Microsoftnak összességében jól megy a bolt, de épp a játékpiacon komoly a lemaradása a fő rivális Sony mögött, amely Playstation konzoljával sokkal jobb eredményeket tud felmutatni. Ezt piaci szakértők a Sony sokkal szélesebb, exkluzív játékpalettájával magyarázzák, a cég ugyanis jóval több olyan terméket ad el, amelyet Playstation nélkül nem lehet játszani.
Az Xbox exkluzív kínálata azonban szegényesebb, amit néhány kiadó felvásárlásával lehetne feljavítani. Erre a Microsoftnak ráadásul jelenleg nagyjából 130 milliárd dollárnyi szabadon elkölthető pénze van.
Az állítólagosan kiszemelt cégek a hazai közönség előtt is ismertek. Az Electronic Arts az egyik legnagyobb szereplője a piacnak, többek között a FIFA-, a Mass Effect- vagy több Star Wars-játékot is ez a kiadó dob piacra. Ezzel együtt – vagy épp emiatt – az egyik leggyűlöltebb vállalat is a játékosok körében, és az elmúlt években több rossz döntése miatt is a figyelem középpontjába került.
A cég gondozásában jelent meg a népszerű Mass Effect-sorozat évek óta várt legújabb része, az Andromeda, amely tele volt technikai hibával, és összességében sem nyerte el a játszók tetszését. Olyannyira, hogy jelen állás szerint a sorozatnak befellegzett, az EA átcsoportosította a széria fejlesztőit. Hasonló sorsra jutott a Dead Space-sorozat is, miután az EA a horrorjáték harmadik részét követően bezárta a fejlesztő stúdiót, ami már nem az első eset.
Ennél is nagyobb felháborodást okozott a legújabb Star Wars-film felvezetésének részeként piacra dobott Star Wars Battlefront II, pontosabban annak a pusztán profitmaximalizálás céljából bevezetett rendszere. A mobiltelefonos játékokból ismert a modell: ingyen lehet játszani, de az érdemi előrelépéshez rengeteg idő kell. Ám ha fizetünk, hamarabb kinő a farmon a répa, és a Tetrisben is lehet más színű téglákat lökdösni. Ezt az elképzelést persze a 15-20 ezer forintért árult játékok kiadói is átvették.
Az EA ezt a Battlefront esetében azzal fejelte meg, hogy egy zsákbamacska-szisztémával állt elő. Ebben a fizető játékos nem tudhatta előre, hogy milyen fegyvert, páncélt vagy egyéb kiegészítőt kap. Ám ezzel a fiatalkorúaknak is elérhető játék már akár szerencsejátéknak is minősülhet, ami miatt az Egyesült Államokban állami szinten, illetve Új-Zélandon kormányzati szinten is vizsgálatot indítottak az EA ellen. S bár a szerencsejátékvádak utólag nem álltak meg, a botrány akkora volt, hogy a Disney a Star Wars-játékok kiadási jogának megvonását fontolgatta.
A Valve, a játékfejlesztőből indult vállalat jelenleg a világ minden pontján használt Steam játékletöltő és -értékesítő platformjából csinál dollármilliárdos üzletet. A Steam Magyarországon is népszerű, a Steamspy statisztikai oldal szerint több mint egymillió aktív hazai felhasználó van, akik a Steam saját adatmérése szerint az elmúlt egy hétben csaknem ezer terrabájt adatforgalmat bonyolítottak.
A Steam népszerűségét az adja, hogy rendkívül kényelmesen lehet megvenni rengeteg új és régebbi játékot, ráadásul rendszeresen akár nyolcvanszázalékos kedvezménnyel kínálnak egyes termékeket. A Steam-felhasználók esetében az EA-nál vegyesebb lehet a fogadtatása az esetleges Microsoft-közeledésnek. Ez az üzlet a Windows operációs rendszerekről ismert felvásárlójelöltnek is nehezebb lenne.