Új tartalommal indulhatnak el a hazai agráregyetemeken az alap- és mesterképzések. A Fokozatváltás a felsőoktatásban című kormányzati stratégia részeként az elmúlt több mint fél évben az agrárképzésben érdekelt szakemberek felülvizsgálták a képzési tartalmakat és az új koncepcióhoz igazították azokat. A cél az, hogy a képzési portfólió tisztításával emelkedjen a felsőfokú agrárképzések színvonala, az intézmények kínálata igazodjon az agrárvállalkozások elvárásaihoz – derült ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából.
Az agrárképzési területen jelenleg 11 intézményben tanulhatnak a hallgatók, ez a szerkezet azonban a miniszter szerint nemzetközi összehasonlításban is elaprózott. A jövő mezőgazdasági szakembereinek kétharmada eddig jellemzően négy intézményből került ki: a Szent István Egyetemről, a Debreceni Egyetemről, a Budapesti Corvinus és a Nyugat-magyarországi Egyetemről. Az agrárképzési stratégia részeként ugyanakkor elindult a képzőhelyek racionalizálása. Szintén cél, hogy az intézmények önálló képzési és kutatási karaktere megerősödjön, ami az ágazat jellemzőit figyelembe véve elsősorban a területi adottságokon és tradíciókon alapul – emelte ki Fazekas. Ennek részeként a Nyugat-magyarországi Egyetem geoinformatikai kara az Óbudai Egyetembe, a mezőgazdaság- és élelmiszer-tudományi kara pedig a Széchenyi István Egyetembe olvadt be, ahogy a gödöllői egyetemhez csatolták a Budapesti Corvinus Egyetem budai karait is. Az átalakítások részeként július elsejétől egyetemi státust kap az agrárképzést is folytató Kecskeméti Főiskola és a Károly Róbert Főiskola is. Az országban egyedülálló állatorvos-tudományi képzés önálló intézményben folyik tovább.
A keretszámokat idén is a piaci igények figyelembevételével alakították ki, a hiányszakmák ezért jelentős szerepet kapnak a felsőoktatásban. Az agrárszakokon ebben az évben összesen 4461-en kezdhetik meg az alapképzést, míg a felsőoktatási szakképzésre 1836 főt vehetnek fel az intézmények. Az utóbbi években rendre 10-15 százalékkal kevesebb hallgató kezdte meg tanulmányait az agrárfőiskolákon, -egyetemeken. Fazekas Sándor szerint ezen a tendencián változtathat a duális szakképzés elterjedése, a vállalatok hallgatói díjazása jelentős motivációt nyújthat a jövő szakembereinek. Idén zárult az első olyan tanév, amikor a tanulók duális képzésben vehettek részt, a szeptemberben induló évfolyamban pedig már tíz intézményben tíz különböző alapszakon indul ilyen formában az oktatás.