– A neten vásárlóknak azt kell megérteniük, hogy amikor rendeléskor megnyomják a számítógépen a gombot, abban a pillanatban más is megnyomhatja, ezért előfordul, hogy hamar elfogy a termék – fogalmazott Vámos György az M1 aktuális csatorna szombati műsorában a pénteki webkereskedelmi akciókkal, illetve az ebből adódó problémákkal kapcsolatban. A leggyakoribb vásárlói panasz a november 25-i, fekete péntek elnevezésű akciós nappal kapcsolatban az volt, hogy számos webáruházban idő előtt elfogytak a jelentős árengedménnyel meghirdetett termékek. Mint mondta, volt már a magyar kereskedelem történetében olyan eset, hogy a leértékelt áru öt perc alatt elfogyott.
Ilyen esetekben a fogyasztóvédelem és a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik az igényfelméréssel kapcsolatban. Megjegyezte azt is: a jellemzően idő előtt kialakult készlethiány alapján kérdéses, hogy a fekete péntekre a webes kereskedelemben érintettek rendesen felmérték-e az igényeket.
A megelőző években számos panasz érkezett be a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz is, többek között amiatt, hogy a kereskedők nem jól mérték fel az árukészlet iránt várható érdeklődést, így több esetben nem vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a vásárlási feltételeknek a meghirdetett akciókban.
Ha a megrendelést követően nyilatkozatot kaptunk arról, hogy a kereskedő elfogadta a rendelést, akkor sikeres volt a rendelésünk. Ezt azonben nem szabad összetéveszteni a visszaigazoló e-maillel, amely csak egy automatikus jelzés arról, hogy előrendelésünk beérkezett – figyelmeztet a hatóság. A sikeres tranzakció után mégis előfordulhat az, hogy a kereskedő megtagadja az értékesítést például azért, mert időközben elfogyott az áru, ekkor azonban köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni.
Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutatón vásárolunk, 14 naptári napon belül tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük, akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (Fome) és a CP Contact friss kutatása. Az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében mégis vállalja, hogy megadott határidőig és feltételekkel visszaveszik a nem kívánt termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérő feltételekkel történik, ezért karácsony előtt fontos, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi időre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényt.
A Fome és a CP Contact november 21. és 23. között elvégzett üzletlánckutatásának eredményei azt mutatják, hogy különösen a műszaki és a játékáruházak szabnak meg szűk határidőket (0-3 hét) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és a könyváruházak szintén néhány hét határidőt határoznak meg, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás az ünnepi időszakban.
A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka a megadott határidőn belül nem csupán a termék árának levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben idén a ruházati, a cipő-, a sport- és a bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoznak a legrugalmasabbnak.
A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítják.
Magyar fejlesztés segít a választásban
Sokaknak gondot okoz kitalálni, hogy szerettei milyen ajándéknak örülnének. Az ajándékötletek keresésére szánt időt jelentősen csökkenti egy magyar fejlesztés. Az Ajándékvarázsló.hu ingyenes online felülete a partneroldalak kínálatát használja fel a mesterséges intelligencia segítségével. A keresőnek csak meg kell jelölnie, hogy milyen alkalomból ajándékozna, és milyen kapcsolatban áll az illetővel. Pár további kérdésre kell még kiválasztani a választ a felkínált opciók közül, majd az oldal az adatok összegzése után ajándékötleteket dob ki. A kiválasztott terméket meg is lehet rendelni. Jelenleg tízezer áru közül választ a rendszer, de fél év múlva a tervek szerint ennek a tízszerese érhető majd el. (S. O.)