Rendre alulmarad a magyar vasút az olyan összehasonlításokban, hogy kötött pályán vagy közúton olcsóbb, gyorsabb, kényelmesebb eljutni egyik településről a másikra. Különösen így van ez azokon a vonalakon, amelyek sztrádákkal párhuzamosan épültek. Az utóbbi években azonban a sok tíz milliárd forintos, túlnyomórészt uniós forrásból végrehajtott pályakorszerűsítések és járműbeszerzések eredményeképp egyre több érvet tud felsorakoztatni maga mellett a MÁV-Start. Ha pedig a hétvégi kínálatot hasonlítjuk össze, bizonyos irányokban utcahosszal győz a vasút.
Tegyük fel, fővárosi polgárok elhatározzák, hogy a közeli Velencei-tó partján töltenek egy hét végi napot. A közlekedési kínálat kitűnő: az autósok választhatnak az M7-es, az M6-os autópályák és a 7-es főút között. A vonattal útnak indulóknak pedig ott a remek, villamosított Kelenföld–Székesfehérvár vonal, amelyen az elővárosi közlekedésben immár korszerű, alacsony padlós, légkondicionált FLIRT motorvonatok járnak. Válasszuk úti célunknak Velencefürdő állomást, amelytől ötperces sétával két strand, egy szabad és egy fizetős is elérhető.
Melyik gyorsabb? Közúton 45-46, vasúton 44 kilométer a távolság, mindkét utazás bő félóra alatt letudható – elméletben, vagyis „menetrend szerint”. A valóságban a vasút odavisz 30 perc alatt, ha a gárdonyi fürdőjáratot vagy valamelyik zónázót választjuk. Az M7-es a nyári hétvégéken ellenben rendszeresen bedugul: pénteken és szombaton oda-, vasárnap visszafelé történnek balesetek, amelyek miatt több kilométeres kocsisor alakul ki. Aki elkerülné a fővárosból kivezető nagy forgalmú szakaszt, az mehet az M6-oson, és Ráckeresztúrnál letérve Martonvásár felé juthat a 7-es útra. Sajnos az a tapasztalat, hogy ha a balatoni sztráda bedugul, akkor torlódik a 7-es főút is, épp Martonvásáron van egy lámpás kereszteződés, aminél hosszú kocsisorok alakulnak ki. Vagyis bármerre is vág neki az utazó, a félórásból könnyen lehet órás menetidő. A vasút tehát gyorsabb.
Melyik olcsóbb? A teljes árú felnőttjegy ára 840 forint egy irányban, de a BKV-bérlettel rendelkezőknek ez már csak 560 forintba kerül. A benzinköltség nagyjából 1330 forint egy irányba. Ha ketten utaznak, és bérletesek, egyértelműen olcsóbb a vonat, ha gyerek is van velük, akkor nagyjából kiegyenlítődnek a költségek. Persze egy gépkocsiba akár öt felnőtt is befér, de ezt nem tekinthetjük általános gyakorlatnak. Az autózás költségeit növeli, hogy a sztrádán díjat kell fizetni. A fővárosi autósok jelentős részének bizonyára van megyei matricája, ezzel a Fejér megye határa utáni első lehajtóig közlekedhetnek – vagyis Martonvásárig. Aki a teljes, 39 kilométeres távolságot autópályán kívánja megtenni, azaz Kápolnásnyéknél hajt le, annak a költségvetését megterheli egy tíznapos matrica is, amely egy irányba nem egészen 1500 forintot tesz ki. Ebben az esetben az autózás már egyértelműen drágább.
Melyik kényelmesebb? A gépkocsi legfőbb vonzereje a korlátlan mobilitás: akkor és oda mehet vele az ember, amikor és ahová akar, ráadásul háztól házig. Ha kicsik a gyerekek és sok a csomag, akkor ez a szempont mindent visz. A vasútnak akkor van esélye, ha jó a menetrend: kiszámíthatóan gyakran, mondjuk óránként jár, közel viszi az utasokat a végcéljukhoz, és maga a jármű komfortos, nem túlzsúfolt. A székesfehérvári vonalon mindez együtt van. A gárdonyi fürdőjárat Kelenföldtől Velencéig meg sem áll, ellenkezőleg, 120-szal robog. A FLIRT motorvonatok csendesek, tágasak, tiszták. Az utas vidáman, ruganyosan száll ki a kiszemelt állomáson, miközben autós sorstársa idegeit addigra már megtépázta a dugóban araszolás, a parkolóhely-keresés.
Ne feledjük, a hazai autóflotta átlagéletkora 14 év, a villamos motorvonatok ezzel szemben újak vagy újszerűek. (Ráadásul a FLIRT-szerelvények részben Magyarországon készültek: az alumínium kocsiszekrényt és a forgóvázakat is Szolnokon gyártják.) A kényelem tekintetében tehát egyértelműen nyer a MÁV-Start. Mivel a gyorsaság terén is győzött, a költségeket tekintve pedig nagyjából döntetlenre áll a meccs, elmondhatjuk, hogy hét végén a Velencei-tóhoz érdemesebb vonatozni, mint autózni.