A legnagyobb veszélynek az egyedül élő, időskorú, nyugdíjas fogyasztók vannak kitéve, akiknek a hiszékenységét és befolyásolhatóságát használják ki a termékbemutatós cégek – ismertette lapunkkal a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe). Mint mondták, legtöbbször telefonos megkeresések hatására jutnak el a fogyasztók a különböző termékbemutatós előadásokra. A panaszosok rendre arról számolnak be, hogy a telefonvonal túlsó végén egy kedves női hang invitálja őket egy – szinte minden esetben – ingyenes, általános egészségügyi állapotfelmérésre, illetve szűrésre. Szintén a figyelem felkeltésére szolgál, hogy forradalmian új (alternatív) gyógymódok megismerését, továbbá kedvezmények, valamint nyeremények lehetőségét helyezi kilátásba az ügyfeleket felhajtó telefonáló.
A fogyasztóvédők a termékbemutatós cégek értékesítési gyakorlatáról úgy tartja: egy jól kigondolt, előre felépített stratégia mentén vezetik félre a vásárlókat. Ezeknek az eseményeknek van egy általános forgatókönyvük, ahogy arról a panaszosok beszámoltak. Így például a meghívottaknak érkezéskor felveszik a személyes adatait, valamilyen orvosi „csodaeszközzel” méréseket végeznek rajtuk, majd amíg annak kiértékelése zajlik, különböző filmeket vetítenek le számukra (időskori) betegségek következményeiről.
Sokszor „nyereményjátékokat” is rögtönöznek a helyszínen, gyakran borítékok rejtik a „vissza nem térő lehetőséget”, miszerint „csak most” van lehetősége a fogyasztóknak „kedvezményes” árú terméket vásárolni. Ezután az előadásra látogatók megkapják a „kiértékelt” eredményeiket – általában negatív, egészségromlást valószínűsítő adatokat –, melyek alapján „megoldásként” a cégek saját termékeiket ajánlják megvételre. Általában jó megjelenésű, határozott fellépésű, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkező, hitelesnek tűnő üzletkötők, több esetben „álorvosok” kezdik meg érvelésüket a termékek eladása érdekében.
Az ügynökök nem riadnak vissza az olyan kijelentésektől sem, mint például „az ön érdeke, hogy megvegye ezt a terméket, ha a következő karácsonyt is az unokákkal szeretné tölteni”, vagy a termék – általában több százezres – vételárát illetően azt állítják, hogy az nem magas összeg, ennyit manapság „minden embernek tudnia kell áldozni az egészségére”. Az ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel, valamint rábeszéléssel addig győzködik a fogyasztókat, hogy az esetek túlnyomó részében vásárlás, azaz szerződéskötés történik. A fogyasztók beszámolóiból az is kitűnik, hogy sokszor csak azért vásárolják meg a cég termékét, hogy minél hamarabb szabadulhassanak a bemutatóról, ezzel pedig minél hamarabb véget vessenek a rájuk gyakorolt lelki nyomásnak. Emiatt sokan hoznak meggondolatlan döntést, a régóta félretett pénzükből vásárolnak vagy épp bonyolódnak hosszú lejáratú kölcsönszerződés megkötésébe, melyet utóbb megbánnak.
A Köfe azt javasolja, hogy ha hasonló telefonhívást kapnak a fogyasztók, akkor kérdezzenek rá, hogy pontosan melyik cég tartja a termékbemutatót. Ennek azért van jelentősége, mert így időben lehet tájékozódni a vállalkozás híréről, más fogyasztók tapasztalatairól. – Az időskorú fogyasztók, ha lehet, ne menjenek el egyedül, kiszolgáltatottan ilyen bemutatókra, illetve kérjék ki családtagjaik véleményét is – figyelmeztetett a szervezet. Ha mégis részt vesznek a fogyasztók hasonló rendezvényeken, akkor nyugodtan kérdezzenek rá az előadásokat tartó személyek iskolai végzettségére, és ha elbizonytalanodnak, akkor mondjanak bátran nemet a vásárlásra. A tanácsok szerint ne habozzanak hangot adni annak, hogy nincs szükségük az eladásra kínált termékre.
Ha a fogyasztók mégis részt vesznek hasonló rendezvényeken, akkor kérdezzenek rá az előadásokat tartó személyek iskolai végzettségére, és ha elbizonytalanodnak,mondjanak nemet a vásárlásra. Ne habozzanak tehát hangot adni annak, hogy nincs szükségük az eladásra kínált termékre. Az is nagyon fontos, hogy a vásárlók győződjenek meg minden esetben arról,
van-e elállási joguk, ha később mégis meggondolnák magukat.