Péntek délután órákig elérhetetlennek bizonyult a Media Markt műszaki áruházlánc internetes áruháza, mivel fél nap alatt akkora mennyiségű megrendelés érkezett a black friday akciós kampányban meghirdetett, kedvezményes árú termékekre, amit nem tudtak kezelni a kereskedő szerverei.
Noha a friss eladási adatok még nem jelentek meg, az iparági szereplők jelzései szerint megfelelt az előzetes várakozásoknak a karácsonyi beszerzési szezont indító, vásárlócsalogató kampány népszerűsége: a lakossági fogyasztás jelentősen megdobta a cégek forgalmát az idei fekete pénteken.
Pénteken több jelentés, illetve piackutatás látott napvilágot arról, miként készültek a magyarok a november végi akcióra. A Cofidis hitelmonitora például azt mérte fel, hogy ez a vásárlási ünnepnek nevezett kereskedelmi akció rengeteg fogyasztót érint, nagy költésre késztetve őket.
A black friday minden évben erősen kötődik a karácsonyi ünnepekhez: az idei kampányban az internetezők 83 százaléka ajándékokat is vásárolt tegnap, illetve a hónap során megtartott akciókban. A legtöbb eladott termék a ruha, a játék, a szépségápolási termék, a könyv és az élelmiszer kategóriából került a virtuális kosarakba, emellett az elektronikai cikkek és a háztartási berendezések is jelentős számban fogytak.
A november végi black friday elsősorban a webáruházak ünnepe, míg a tapasztalatok szerint a decemberi bevásárlási szezonban a hagyományos üzletekben bonyolítanak több vásárlást. Idén az Országos Kereskedelmi Szövetség ezermilliárd forintnál nagyobb lakossági költekezésre számít az év utolsó hónapjában, amikor a boltok az éves forgalmuk java részét bonyolítják.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérése szerint egyes kereskedők az éves internetes forgalmuk 60 százalékát is realizálhatják az ünnepi időszakban, míg a piaci átlag 35-37 százalék között várható. Megállapítják: a 400 milliárd forintot éves szinten biztosan átlépő online kiskereskedelmi forgalom idén 18 százalékkal haladhatja meg a tavalyi ünnepi szezon eladásait.
– Reggel hét és kilenc óra között közel 700 ezren vásároltak áruházunkban, több mint 2 milliárd 439 millió forint értékben. A milliárdos forgalmat már nyitás után 39 perccel elértük, reggel 9 után már több mint 73 ezer terméket értékesítettünk, és ez a lendület egész nap kitartott – közölte lapunkkal az eMAG internetes bevásárlóközpont.
Megjegyezték, a felhasználók egész nap komoly érdeklődéssel böngészték a tradicionális termékkategóriák kínálatát, a legtöbben kis és nagy háztartási gépeket, játékokat, baba-mama termékeket, tévéket, mobiltelefonokat vettek, de nagy forgalma volt a kedvezményesen kínált utazási csomagoknak, illetve a kulturális eseményeknek is.
Nem árt az óvatosság
A felfokozott ünnepváró hangulat a csalókat is vonzza az interneten. Tegnap a Nemzeti Kibervédelmi Intézet arra figyelmeztetett: sokan igyekeznek kihasználni a fekete péntekhez hasonló, időszakosan nagy tömegeket vonzó, online vásárlási kampányokat. A fekete péntekhez kapcsolódó vásárolgatás közepette az adathalászat esélye is megnő, ami idehaza egyre nagyobb mértékben tetten érhető. Az intézet felhívta a figyelmet: a támadók érzékeny adatokat igyekeznek kicsalni a felhasználóktól, mindezt leggyakrabban e-mail, sms vagy közösségi médiahálózaton keresztül küldött üzenet formájában teszik, de előfordulhat, hogy telefonon keresik fel az áldozatot. Jellemző, hogy a csalók hivatalosnak tűnő üzenetet küldenek kiszemeltjüknek, amelyben egy hamis oldalra irányítják a fogyasztót, különféle mesterkélt indokokkal: például a jelszó módosítását vagy a regisztráció megerősítését kérik, esetleg egy utolsó akciós lehetőségre hívják fel a figyelmet. – Minden esetben kellő elővigyázatossággal kell fogadni az ismeretlenek által kezdeményezett elektronikus kapcsolatfelvételeket – húzták alá.