Ma köt szerződést a MÁV-Start Zrt. a nagy kapacitású motorvonatok beszerzésére kiírt tender nyertesével, a Stadler Bussnang AG-vel legalább 10, legfeljebb 40 darab, hatrészes emeletes villamos motorvonat leszállításáról. A minimum 600 ülőhellyel rendelkező járművek az első, menetrend szerinti forgalomba álló emeletes motorvonatok lesznek Magyarországon.
A nemzeti vasúttársaság tavaly decemberben hirdette meg a közbeszerzési pályázatot a járművekre. A kiírás csak annyit tartalmazott, hogy legalább hatszáz ülőhelyes motorvonatokat akar venni a MÁV-Start, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület Facebook-oldalán azonban arra mutatott rá, hogy ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy emeletes járműveket fognak beszerezni.
A műszaki feltételfüzetben ugyanis szerepel, hogy „járműoldalanként 12 kétszárnyú, távműködtetésű lengő tolóajtó legyen a vonat hosszában az utasáramlás egyenletességét biztosító módon elosztva”. Ha viszont 600 ülőhelyes, egyszintes járművet képzelünk el, az olyan hosszú lenne, hogy nagyon kevés lenne rajta a 12 ajtó. A járművek áráról egyelőre nem tettek közzé információt, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint 150 milliárd forint értékben lesz lehetőség 2020-ig motorvonatot vásárolni.
Az emeletes motorvonatok várhatóan a 100a vonalon (Budapest Nyugati–Kőbánya-Kispest–Monor–Cegléd–Szolnok) jelennek meg először, ahol a jelenleg mozdony vontatta ingavonatokat váltják majd fel – értesült a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A 100a vonal szolgálja majd ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret is, ha elkészül a kitérő az új nyomvonalon Kőbánya-Kispest és Monor között. A vonatok összekapcsolhatók lesznek egymással és a meglévő FLIRT egységekkel is, így a MÁV-Startnak nagy variációs lehetőséget nyújtanak majd, könnyebben lehet alkalmazkodni az igényekhez.
Az ígéretek szerint nyáron a Balaton déli partján is megjelenhetnek, ahol a nagy kerékpárszállító kapacitás is hasznos lehet. Az egyik vagon alsó része ugyanis az üléseket kiszedve kerékpárszállítóvá alakítható – közölte a VEKE.