Örömmel üdvözölte az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete, hogy a 2016. évi adótörvény változásában jó néhány korábbi javaslatát viszontlátta – mondta lapunk kérdésére Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke.
A legfontosabb, hogy Európában elsőként hazánkban született meg a zöld rendszámmal jelzett környezetkímélő gépkocsi fogalma, és ezek üzemeltetését támogatják a 2016-os adóévben. Eszerint ezekre az autókra nem kell gépjármű- és cégautóadót fizetni. Mentesülnek a visszterhes vagyonszerzési illeték (a köznyelvben átírási illeték) megfizetése alól is, és már több budapesti kerületben ma is ingyen parkolhatnak ezek az autók. A kormány határozott célja, hogy a környezetkímélő autózásban Magyarország Európa élcsoportjában szerepeljen. Ennek következében további lépések várhatóak a Jedlik Ányos-terven belül a járművek beszerzésének, üzemeltetésének és a háttér-infrastruktúra kialakításának területein – magyarázta Erdélyi Péter.
A hazai elektromobilitás támogatására létrejött Jedlik Ányos-klaszter korábbi javaslataiban az szerepelt, hogy a tisztán elektromos, a plug-in-hibrid, valamint range extender (hatótávnövelő robbanómotorral ellátott) hibridek kaphatnának zöld színű rendszámot. Ezek a járművek ingyenesen parkolhatnának, használhatnák a buszsávokat, továbbá mentesülnének az útdíj és az esetleges dugódíj alól is. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter több alkalommal nyilatkozott az elektromos autókról. Legutóbb arról beszélt, hogy megkezdődött a változás az európai utakon: idén az első kilenc hónapban több mint 115 ezer új elektromos járművet helyeztek forgalomba. Ehhez a trendhez csatlakozni szeretne Magyarország is. A kormány a továbbiakban is minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni fogja az elektromobilitás terjedését. A nemzetgazdasági tárca vezetője felidézte, hogy 2014-ben fogadták el a Jedlik Ányos-tervet, a magyar elektromobilitási stratégiát.
A jogrendben egyébként a nyár óta létezik a környezetkímélő jármű kategóriája, és szeptembertől elérhető a zöld rendszám, amelyből csaknem száz darabot adtak már ki. A jövő tavasszal megnyíló forrásból nemcsak töltőpontok kialakítására, hanem gépjárművek beszerzésére is lehet pályázni. A nemzetgazdasági miniszter több alkalommal arról is beszélt, hogy a kormány szeretné elérni, hogy az állami és önkormányzati közbeszerzéseken egyre több elektromos járművet szerezzenek be. A fentieken túl szintén fontos lenne az, hogy az elektromos autók ára egyre versenyképesebbé váljon a benzin- és a dízelmotoros autókéval. Központi ártámogatásról, áfacsökkentésről azonban egyelőre nincs szó.